– Instruks til «Grand Theft Auto»-kundeservice: Legg på røret

23. april 2015 18:43

(PressFire.no): Når du står bak en av tidenes mestselgende spillserie, har gitt ut «Grand Theft Auto V» på stadig nye plattformer og introduserte en ambisiøs onlinedel der det går an å bruke ekstra penger, er det forventet at noen støter på problemer.

Kunder har gjort nettopp det. Flere av disse har fått et uventet svar. Eller rettere sagt, mangel på svar fra Rockstar Games.

Folka som uttaler seg på vegne av Rockstar, og jobber med å tilby hjelp, har tilsynelatende blitt bedt om å avslutte samtalene raskt, og legge på røret.

– 

Vi avslutter samtalen

Det største problemet den siste tida har dreid seg om flere tyverier av «Grand Theft Auto V»-kontoer. Dette har særlig utviklet seg i dagene etter at «GTA V» kom ut til pc.

Mister du tilgangen til Rockstar Games Social Club, får du ikke fortsette spillinga. Derfor har mange tatt kontakt med spillutviklerne og forståelig nok forsøkt å få sin egen «GTA»-konto åpnet igjen.

Slik ser meldingen om at noen har
endret epostadressen til Social Club ut.
(Foto: Gamers Nexus).

Det eneste alternativet hvis det ikke skjer, er å kjøpe spillet på nytt – og på den måten lage en ny bruker.

Kundeservicen til Rockstar har ikke mottatt den samme positive tilbakemeldingen de siste dagene som selve «GTA V»-spillet har fått. Mange forsmådde kunder er blitt møtt av et kontant og mildt sagt avvisende svar.

Dette er standardfrasen operatørene som bemanner Rockstars kundestøttetelefoner angivelig har fått beskjed om å fortelle innringerne:

Saken din har nå blitt registrert for videre undersøkelser. Det er vår formening at det ikke er mer vi kan hjelpe deg med akkurat nå, så vi vil nå avslutte samtalen.

(--- Klikk! ---).

Samtalene med kundeservice ble brutt
- flere ganger.
Samtalene med kundeservice ble brutt
- flere ganger.

Bekrefter «legg på»-praksis

Gamers Nexus ble tipset av lesere som hadde opplevd å få akkurat dette svaret, i forsøket sitt på å få litt hjelp. Spillnettsiden ringte selv inn en rekke ganger og fikk den samme beskjeden, etterfulgt av at samtalene brått ble brutt fra Rockstars kundeservice.

Gamers Nexus har dokumentert dette i denne YouTube-videoen.

Prosessen i de fleste av disse eksemplene danner et mønster: folk har fått et referansenummer etter sin første kontakt med kundeservicen. De blir gitt beskjed om at noen (fra «svindelavdelingen» til Rockstar) vil ta kontakt. Det tar flere dager, uten at noe skjer. Ved nye henvendelser til kundeservice, der referansenummeret oppgis først, får man beskjeden om at «videre undersøkelser» fortsetter, og «vi kan ikke hjelpe deg med mer akkurat nå», før samtalene avsluttes.

I løpet av den fjerde samtalen med Rockstars kundeservice, bekrefter vedkommende Gamers Nexus snakket med at det er standard å legge på etter å ha lest et manus. Dette er altså noe de har fått fortalt de skal gjøre. De leser fra et manus for å vite nøyaktig hva de skal si.

Rockstar skal også ha avvist å refundere pengene brukt på «GTA V», etter at kontoene er blitt kapret av andre.

Selskapet henviste ifølge Gamers Nexus bare videre til stedet som solgte spillet.

Har Rockstar full kontroll?

Rockstar: Tar umiddelbart grep

Det gikk ikke lang tid etter videoen ble lagt ut og saken begynte å spre seg, før Rockstar tok kontakt og gikk ut med litt informasjon rundt hva som har skjedd. Både når det gjelder den slappe behandlingen fra deres kundeservice, og det påståtte dataangrepet mot «GTA V» og Rockstar Social Club.

Til tross for at en av operatørene som bemanner disse kundetelefonene bekreftet at han er fortalt å legge på, tilbakeviser Rockstar at de har gitt en slik beskjed.

Vi er kjent med ferske tilfeller som spillere har opplevd når de har prøvd å kontakte Rockstars kundeservice, og vi tar dette ekstremt seriøst. Vi har absolutt ikke instruert kunderservicemedarbeidere om å legge på når kunder rapporterer om Rockstar Games Social Club-kontoer, heter det fra spillselskapet.

 Vi har bemannet opp med en rekke nye medarbeidere til å hjelpe med lanseringen av Grand Theft Auto V til pc, og i dette tilfellet har noen av disse nye folka ikke svart på en korrekt måte. Det beklager vi oppriktig.

Vi har tatt grep for å bøte på dette umiddelbart.

Lover svar og hjelp innen 24 timer,
hvis du nå kontakter support.

Avviser «GTA V»-dataangrep

Rockstar har også avkreftet at de har vært utsatt for innbrudd. Problemet ligger hos andre, hevder de. Passord og brukernavn kompromittert fra andre nettsteder eller -tjenester skal ha blitt brukt for å forsøke å logge seg inn på Rockstar Social Club.

De gikk ut med denne beskjeden onsdag.

– Vedrørende de kontoene som er påvirket av dette, er vi nå inne i en prosess der vi tilbakestiller disse til deres eiere, heter det i en oppdatering fra Rockstar.

Gamers Nexus’ opplysninger indikerer det motsatte. De har vært i kontakt med folk som kun har brukt ett spesifikt passord og brukernavn til «GTA V», og ingen andre steder.

Rockstar lover at alle som nå tar kontakt med deres kundeservicetjeneste, skal få svar og hjelp til å gjenåpne brukerkontoen i løpet av 24 timer. De har også endret rutinene for endring av epostadressen til Social Club, og valgt en sikrere prosess som skal forsøke å hindre ID-tyveri.

Dette er uansett et fint tidspunkt å endre passordet, hvis du spiller «GTA V».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3