Nevrolog skal lære «League of Legends»-spillere folkeskikk

Enormt laboratorium.

28. januar 2015 13:56

(PressFire.no): De som vurderer å ta sine første skritt inn i det noe ubarmhjertige universet til såkalte MOBA-spill får vanligvis en liten advarsel og en anbefaling om å gro tykk hud. Du kommer til å få hets, er en vanlig oppfatning.

Alle som spiller eller har prøvd seg i spill som «DotA 2» eller «League of Legends» vet hva det snakkes om.

Når du ikke spiller slik andre kanskje forventer, eller noen bare er uenige i valgene dine, kan det komme kraftig verbal skyts fra andre spillere. Lagkamerater er ikke noe unntak.

Produsentene bak spillene er klar over problemene, og har innført klagesystemer som straffer de som ikke oppfører seg i ettertid.

Men fungerer straffen?

Nevrolog jobber med saken

Utviklerne bak verdens kanskje mest populære spill akkurat nå, «League of Legends», tar ting noen skritt lenger. De har ansatt rundt 30 forskere som tar i bruk vitenskapelige virkemidler for å bedre holdninger i spillet.

Bak prosjektet står spilldesigneren Jeffrey «Lyte» Lin, som også har en doktorgrad i nevrologi.

I en artikkel hos medium.com kommer det fram at prosjektet til Lin startet med tradisjonell vitenskapelig metodikk, men at de etter hvert begynte å bevege seg mer mot kanten av kjent vitenskap.

Dette fordi de med spillet kunne utføre eksperimenter som aldri hadde vært mulig i et laboratorium.

Det enorme volumet med spillere i «League of Legends» gir muligheter til å teste med enorme mengder data. Det er totalt 67 millioner spillere av «League of Legends», rundt 27 millioner av disse spiller daglig.

Farger og tekst

De skal blant annet ha testet kjente psykologiske virkemidler, hvor visse typer farger, bilder eller ord kan ha en effekt på reaksjoner.

Lin har tidligere vist statistikk fra «League of Legends» som slår fast at de som hetser mest også spiller dårligere.

I testen kalt Optimus Experiment farget de teksten «lagkamerater spiller dårligere hvis du hetser dem etter en feil» med rødt, og så en større nedgang i fornærmelsene enn om den var farget hvit.

Blå tekst, som påpekte fordelene ved positive holdninger, hjalp også med å redusere såkalt giftig oppførsel.

I tillegg viste tester at en beskjed i rød skrift med «hvem er mest sportslig» faktisk økte negativ oppførsel.

Positiv stimuli

Forskningen viste også at negativ stimuli huskes enn de positive, og at den kan spres fort i nettmiljøer, men de har funnet små indikasjoner på at positiv stimuli spres raskere. Dette er et område de nå vil vie ressurser på å forske mer på i den kommende tiden.

Lin forklarer at dataen de samlet i Optimus Experiment-testen var hentet fra hele ti millioner spill.

De har også funnet mer effektive straff-former enn å utestenge folk fra hele spillet. Blant annet har de prøvd et system som utestenger folk fra chatten i en periode, som skal ha forbedret oppførselen med 20 prosent.

Dette skal også være fire prosent bedre enn om de ble utestengt fra hele spillet.

Riot leker også med en strategi hvor de belønner spillere som er konstruktive og positive med gratis gaver i spillet, hvor Lin påpeker at det må komme som en overraskelse slik at de oppfører seg over lengre perioder.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3