(Pcworld.no): Det har aldri vært bedre å være PC gamer! Pc-en er faktisk nå i ferd med å bli hovedplattformen for dagens største spillsatsinger. Joda, Xbox One og PlayStation 4 leverer absolutt tilfredsstillende, men har ytelsesmessig ikke mer kraft enn den gjengse mellomklasse spill-pc-en.
Med andre ord, konsollene har ikke en nubbesjanse i konkurranse med det visuelle fyrverkeriet dagens sprekeste grafikkort kan formidle. Vi kan trygt si at pc-en i dag leverer den absolutt beste spillopplevelsen, ferdig snakka!
Vi fryder oss skamløst over utviklingen og for anledningen har vi, sammen med PCWorld USA sammenliknet markedets kraftigste grafikkort med enkel GPU tilgjengelig i dag: Nvidias GTX 980 og 970 mot AMDs Radeon R9 290X og R9 290.
I denne testen fokuserer vi på de mest vesentligste faktorene; rå ytelse, prisnivå og generelle nøkkelegenskaper (Tingene som faktisk betyr noe!).
Når det er sagt er det likevel verdt å nevne at selv om AMD og Nvidia begge leverte referansekort for R9 290, R9 290X, og GTX 980, hadde ikke Nvidia utviklet et eget referansekort for 970.
Heldigvis kunne EVGA bidra med et smellvakkert EVGA GeForce GTX 970 FTW med ACX 2.0-kjøler til testlaben i USA.
På EVGA GeForce GTX 970 FTW-kortet er det brukt en diger kjøleribbe under to vifter, og ACX-kjøleoppsettet er redesignet fra tidligere versjoner for å levere mer kjøleytelse med mindre støy og strømkonsum. Dette tillater deg å gjøre mer omfattende overklokking som igjen øker ytelsen.
Faktisk kommer EVGA GTX 970 FTW allerede overklokket rett fra fabrikk, med 1216 MHz i vanlig modus og 1367 MHz overklokket, mot henholdsvis 1050 og 1178 MHz i standardutgave, og leveres med EVGAs PrecisionX overklokke-programvare dersom du ønsker å strekke strikken ytterligere.
Nok preik om maskinvare! La oss heller se på faktisk ytelse, altså hvor mange bilder i sekundet kortene klarer å dytte ut.
Du vil oppdage en trend når vi går igjennom disse: Nvidia sine kort, selv de overklokkede GTX 970, slår AMD sin beste maskinvare med god margin når det kommer til bilderate. Dette kommer ikke som noen stor overraskelse, med tanke på at Nvidia sin «Big Maxwell» GPU-arkitektur ble lansert for kun noen uker siden, og AMD sine kort i R-serien er mer enn et år gamle.
Det er imidlertid mer ved dette enn ren grafisk ytelse, noe vi tar for oss etter en aldri så liten titt på tallmaterialet.
Vi åpner testen med «Bioshock Infinite», et spill basert på grafikkmotoren Unreal Engine 3.
Grafikken her er på ingen måte på noen større utfordring for moderne grafikkort i flaggskip-klassen, men dette tillater oss å se hvordan dagens maskinvare håndterer spill som ikke ligger på yttergrensen resultatmessig - og vi får sammenliknet ytelsen med PCWorld sin lange liste med systemer vi har testet de siste par årene.
Merk at testene er kjørt i 2560x1600 pikslers oppløsning, og at ytelsesforskjellene i noen tilfeller kan være noe mindre i for eksempel det langt mer utbredte 1920x1080 piksler, altså Full HD. Det er imidlertid lettere å se hva et kort virkelig er godt for i høyere oppløsning.