VR-utvikler fra Valve: - Virtuell virkelighet er dårlig nytt

Mener det er asosialt og er bekymret for annonsesalg.

15. juli 2014 13:31

(PressFire.no): Virtuell virkelighet er skikkelig i tiden – Oculus Rift har kraftig vind i seilene, noe som resulterte i at Facebook punget ut 12 milliarder for teknologien og selskapet.

I tillegg har flere aktører meldt sin ankomst, inkludert Sony med sitt Project Morpheus.

Sånt sett kan fremtiden se svært lys ut for opplevelser med virtuell virkelighet, men ifølge en av de som har jobbet med teknologien er ikke alt rosenrødt.

- Asosialt

Fabian Giesen har jobbet med virtuell virkelighet for spillgiganten Valve, som har vært åpne om at de har et prosjekt hvor dette utvikles.

Men nå vil Giesen bruke tiden på noe annet, for han mener at den nye og svært populære opplevelsen er «dårlig nytt».

Ifølge utvikleren er opplevelsen både asosial og anser forretningsmodellen, som han antar vil involvere tjenester finansiert via annonseinntekter, som ødeleggende.

Han mener at virtuell virkelighet på et fundamentalt plan er en asosial opplevelse, men påpeker samtidig at han mener det samme om de aller fleste av dagens nettspill. Han foretrekker selv at de sosiale spillopplevelsene skjer med andre personer til stede.

Mye av problemet, ifølge Giesen, er at manges «våte drøm» kommer fra forestillinger om massive onlinerollespill hvor man skal tre inn i et stort univers for å møte andre spillere.

Det skriver han i et lengre innlegg på github, som er ment til å forklare hvorfor han ønsker å skifte beite og samtidig si opp jobben sin i Valve.

- Mye av mitt problem med virtuell virkelighet er at folks forventninger er basert på cyberpunk og et «Internett i 3D hvor du kan gå rundt og ha eventyr».

- Selv om dette høres gøy it på papiret, vil du raskt oppdage at den type tradisjonelle spillopplevelser overføres ganske dårlig til virtuell virkelighet, skriver han og foreslår at de mest interessante opplevelsene kan være noe annet enn spill.

- Forretningsmodellen kan bli motbydelig

Videre oppsummerer han med at virtuell virkelighet har et «bredere spektrum» enn andre typer media på et fundamentalt nivå, at det generelle inntrykket er at toppen av opplevelsene med virtuell virkelighet er store delte univers i onlinerollespill og at dagens forretningsmodell er å finansiere med annonsesalg til folk som ikke er villige til å betale full pris.

Det siste er noe Giesen finner motbydelig – blant annet fordi det betyr at det er annonsørene som er kunden og ikke brukerne og at han derfor mener at opplevelsene og behov vil skreddersys deretter.

Han mener også at retningen mot en annonsedrevet modell ble straks mer aktuell idet Facebook kjøpte Oculus Rift.

Valve har ikke kunngjort sine planer for virtuell virkelighet, men er kjent for å utforske innovative prosjekter.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3