PR-opplegg for spill utløste bombealarm

- Dette er virkelig over grensa.

28. mai 2014 15:36

(PressFire.no): I forbindelse med lanseringen av spillet «Watch Dogs» fra den franske spillgiganten Ubisoft, valgte pr-avdelingen å sende en sort safe til en journalist for ninemsn.com.au.

Begynte å pipe

Etter at koden ble tastet inn på panelet, begynt safen å pipe i stedet for å åpne døren. Dermed kom frykten om at det kunne være en bombe.

Derfor skal hele sjette etasje ha blitt evakuert mens et bombeteam åpnet safen. Inni lå spillet «Watch Dogs» sammen med en caps og en lue:

- Dette er virkelig over grensa for hva som er sikkerhetsmessig forsvarlig for et pr-selskap å sende anonymt til en nyhetsside. Den var svart, tung og litt skummel, forteller Ninemsn-redaktøren Hal Crawford til Mumbrella.

Videre forteller han at de mistenkte at det var et pr-stunt, men at de sjekket om andre nyhetssider hadde fått samme forsendelse. Det skal de ikke ha fått.

Det skal ikke ha utløst panikk, men det ble likevel tatt forhåndsregler.

Usikkert om hvem som er ansvarlige

Nettsiden Mumbrella påpeker at de er usikre på om det er Ubisoft selv som sendte ut den «kreative» pr-pakken på, eller om det var et innleid selskap.

I spillet «Watch Dogs» tar du rollen som en hacker i Chicago, hvor du med bare mobiltelefonen kan styre store deler av omgivelsene – inkludert gatelys, starte biler og lytte til andres telefonsamtaler.

Dette er ikke første gang at det blir oppstyr rundt kreative pr-krumspring – i fjor valgte en EB Games-ansatt å feire «Grand Theft Auto V»-lanseringen med godteri som skulle ligne på kokain i butikken. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3