«Among the Sleep» er endelig ferdig

Krillbite-spillet er lanseringsklart.

22. mai 2014 18:40

(PressFire.no): Det nifse, norskutviklede «Among the Sleep» har latt vente på seg.

Vi har riktignok hørt løst snakk om at mai var en aktuell slippmåned, men de fleste som har fulgt Krillbite-spillet fra sidelinja var nok forberedt på at det kunne drøye.

I dag, og helt ut av det blå, kommer meldingen om at det Hamar-baserte spillstudioet har jobbet, balansert og polert seg ferdig. Slippet skjer allerede i neste uke.

Anledningen blir markert med en ny trailer. Den ser du i denne saken.

Originalt perspektiv

Du spiller som en toåring, og det hele skildres i førstepersonsperspektiv. Det at Krillbite lenge har eksperimentert med virtual reality-teknologi bidrar til å gjøre opplevelsen enda mer helstøpt om du tar brillene på.

PressFire fikk en kjapp VR-demonstrasjon under Game Developers Conference (GDC) i San Francisco i fjor. Bevegelsene til denne krabaten harmonerer med følelsen av å være et barn, der man stabber litt ubalansert rundt i gangene, bøyer hodet bakover og ser opp for å finne dørhåndtaket.

Faretruende skygger blir kastet over både vegger og tak, litt på grunn av synsvinkelen du har, men det bidrar til den skumle stemninga. Utgangspunktet og perspektivet er utvilsomt originalt.

PlayStation 4 må vente litt

Sony og Krillbite har også funnet tonen, for det er ikke bare pc-eiere som er med i planene. 

Det ble kjent for kort tid siden at «Among the Sleep» er et av de første bekreftede spillene til å støtte Sonys VR-briller, foreløpig med kallenavnet Project Morpheus.

I tillegg er det allerede kjent at konkurrenten, Facebook-eide Oculus Rift, støttes.

Lanseringen av spillet skjer først til Windows, Linux og Mac. Datoen å merke seg er 29. mai. Vi vet foreløpig ikke når PlayStation 4-slippet blir.

I en føljetong, levert av magasinet Plot, har vi fått følge Krillbite under utviklingen av spillet. En lang reise, full av både opp- og nedturer. I ett år fulgte Plot de norske utviklerne, de var både flue på veggen, observerte krangler og skulderklapp, og fikk med seg øyeblikket da «Among the Sleep» bare så vidt rakk GDC-messegulvet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3