– «Wasteland 2» blir større enn vi noen gang kunne drømt om

Lanseres i august.

21. mai 2014 10:47

(PressFire.no): Det kan egentlig bare beskrives som et luksusproblem, når spillet du har samlet inn penger til overgår forventningene – og innholdet, størrelsen og ambisjonene kan jekkes opp i etterkant.

Det er slik «Wasteland 2»-sagaen har fremstått til nå.

Spillet skulle egentlig være ferdig i oktober i fjor, men ble utsatt på ubestemt tid på grunn av de nevnte faktorene. Nå har inXile dristet seg frempå med en ny lanseringsplan.

Episk størrelse

Vi får lov å lage en større opplevelse, en som faktisk blir ganske episk i størrelse. Det kan fort vise seg å bli det største rollespillet jeg har jobbet på til nå, uttalte Brian Fargo i fjor sommer da utsettelsen ble gjort kjent.

I slutten av august skal spillet være ferdig, bekrefter nå utviklerne.

Spillet sopte inn nesten tre millioner dollar fra Kickstarter-kampanjen sin, nesten 18 millioner kroner. De spurte opprinnelig om 900 000 dollar for å få realisert oppfølgeren til 1988-klassikeren.

Vil overlevere

Det vi kommer til å lansere, er et spill i en mye større skala enn vi noen gang kunne drømt om da vi startet Kickstarteren vår, uttaler inXile nå.

 Alt takket være dere, for at dere finansierte spillet vårt og ga oss tiden vi trengte for å gjøre det ferdig. Målet mitt har vært å overlevere deres forventninger, sier Brian Fargo.

Jobben med å lage innholdet til «Wasteland 2» skal allerede være unnagjort, og utviklerne nevner at de kommer til å bruke ukene fram mot august til å finjustere og balansere. På Kickstarter-siden sin går de i detalj rundt endringene de holder på med – blant annet basert på en betatest forbeholdt kronerullerne.

Vil stilne «Fallout»-kløen

Noe av entusiasmen bak «Wasteland»-prosjektet er utvilsomt koblet til det faktum at Brian Fargo har en stamtavle der blant annet «Baldur’s Gate», «Bard’s Tale», «Fallout» og «Wasteland» er med.

PressFire fikk en lang prat med Fargo under Game Developers Conference i fjor. Da snakket vi både om bakgrunnen hans, veien via Interplay til inXile og mye annet.

Han var ikke vanskelig å få på glid når vi foreslo at «Wasteland 2» fortoner seg til å bli det «Fallout 3», etter manges mening, burde ha blitt.

– Mange har hatt en visjon eller et håp om hva «Fallout 3» burde være, også tok serien en annen retning. Jeg tror «Wasteland 2» kan stilne kløen for mange, sa Fargo til PressFire. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3