Dette utrolige spilløyeblikket har blitt bok

– Du måtte være der for å forstå det.

15. april 2014 19:11

(PressFire.no): I sportsverdenen finnes det en rekke øyeblikk som har gått inn i historiebøkene, og som interesserte jevnlig tar frem for å mimre.

Hvor var du da Maradona fikk hjelp fra «Gud», da han scoret mot England i kvartfinalen i Fotball-VM i 1986? Eller da Rekdal satte inn straffen mot Brasil i 1998? Hva med klassikeren, da Oddvar Brå brakk staven?

«guden av slåssespill» vant?

Hvor var du da 

Slike øyeblikk finnes også i spillsamfunnet. Sportsskribenten Glenn Cravens har nå skrevet om flere av dem i boka «Eve Moment 37».

Enkelte «Street Fighter»-entusiaster vil nok trekke på smilebåndet av tittelen alene.

Den referer til et legendarisk øyeblikk fra 2004 da to av verdens beste «Street Fightere» møttes i en skjebnesvanger kamp under EVO-arrangementet. 

NB! Se videoen nederst i saken.

Historisk slåssing

Daigo «The Beast» Umehara i rollen som Ken klarer å parere en rekke raske angrep fra Justin Wong og Chun-li, og snur kampen til seier i løpet av noen få og utrolige sekunder.

Alt til øredøvende hyllest og jubel fra publikum.

Den noe grumsete videoen på YouTube har fått over flere millioner visninger, og blir av mange definert som det beste, historiske øyeblikket innen slåssespillkonkurranser.

Holdt strategien for seg selv

Cravens forteller Kotaku at premissene for nivået i slåssespillmiljøet har endret seg veldig fra tidlig 2000-tallet. Blant annet var det ikke fri flyt av informasjon om spillene, så det var vanskeligere å grave opp og meisle ut strategier.

– Tidlig på 2000-tallet var ingen i mitt samfunn villige til å dele strategiene sine med meg, forteller Glenn Cravens.

Men mye har endret seg, ifølge Cravens.

Han minnes at han i 2009 fikk bank av en spiller, som brukte samme strategi som ham selv. Men denne gangen forklarte den andre spilleren hvordan han skal unngå fellene.

– Det hadde ikke skjedd i 2004. I 2014 ville det tatt ti minutter før noen hadde fortalt meg svaret, fordi spillerne i dag er mer villige til å dele kunnskap.

Han påpeker også at miljøet tidlig på 2000-tallet var en miks av femti prosent spillere som stammet fra spillehaller, og resten fra hjemmekonsollene. Nå mener han miljøet består av ni prosent spillehaller, 90 prosent konsoller og én prosent mobile plattformer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3