Nok en utrolig milepæl for den folkefinansierte romsimulatoren

«Star Citizen» fortsetter å sope inn penger.

15. april 2014 14:13

(PressFire.no): Det er allerede en ganske godt kjent sak at romkampsimulatoren «Star Citizen» har slått alle rekorder når det gjelder folkefinansiering.

Innsamlingen fortsetter

Etter den første kampanjen fortsatte spillets skapere å samle inn støtte via sin egen nettside, og pengene fortsatte å renne inn.

Nå skriver vi april 2014, og spillets skaper Chris Roberts har bekreftet at prosjektet har passert 42 millioner dollar i finansering. Smak litt på det tallet. Over 250 millioner kroner.

Hva er egentlig «Star Citizen»? Skaperens navn bidrar nok til kvalitetsstempelet, da dette er mannen som opprinnelig stod bak titler som «Wing Commander», «Starlancer» og «Freelancer». Samtlige av disse fokuserte tungt på rombasert kamp.

Bygger videre

Det har de siste årene ikke vært nevneverdig liv i sjangeren, så sulten etter en spirituell oppfølger til slike titler er nok stor. Konseptet er samtidig ambisiøst, det kombinerer både kamp og et økonomisk aspekt i et massivt nettbasert univers.

I samme slengen skal spillet være veldig avansert teknisk, det bruker kraftige CryEngine 3 og skal levere eksepsjonelt lekker grafikk.

Lover stadig mer

For eksempel vil den offisielle nettsiden til spillet utvides med enda mer omfattende informasjon om galaksen, romskipene, fraksjonene og lignende.

Alle som har bidratt med penger før 42 millionersmilepælen ble nådd, vil få et slags spesialdesignet grensesnitt som gir lettere tilgang til informasjon mens man spiller - og det vil også utvikles et helt nytt kampskip som kommer med i spillet.

Dessuten vil alle backerne få et håndkle å ha med seg rundt i galaksen. En direkte referanse til «Hitchiker’s Guide to the Galaxy», siden det er snakk om 42 millioner og sånn.

På PAX-messen forrige uke ble det vist flere nye sekvenser fra spillet gjennom en lang livestream. Det er tydelig at mange aspekter av opplevelsen er veldig uferdige, men det er samtidig klart at det begynner å se meget lekkert ut.

Spillet er planlagt lansert først en gang i løpet av 2015, til PC, Mac og Linux.

Videoen under er hentet fra presentasjonen på PAX, og redigert ned for å vise det mest relevante.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3