Måtte i «gruppeterapi» etter å ha blitt spillmillionær

Sliter med dårlig samvittighet.

7. april 2014 16:09

(PressFire.no): Min første tanke den dagen var at jeg hadde tjent mer penger mens jeg sov enn hun hadde i hele år. Det hadde jeg gjort med et mobilspill om å skyte fisk med maskingevær.

I fjor ble Rami Ismail og Jam Willem fra Nederland millionærer med mobilspillet «Ridiculous Fishing». Man skulle anta at drømmen kom i oppfyllelse. 

Men det viser seg at det ikke er så enkelt – etter suksessen kom dårlig samvittighet og skyldfølelse, forteller Ismail.

Lotto-deppa

Helt siden jeg var barn har jeg sett moren min stå opp klokka seks om morgenen, jobbe hele dagen, for så å komme hjem og lage middag til meg og broren min. Og kanskje å rope til meg om at jeg bruker for mye tid på datamaskinen, mimrer han han til The New Yorker.

«Ridiculous Fishing» ble en farsott og vant blant annet Apple World Wide Developers Conferences designpris i 2013. Etter seks måneder hadde det omsatt for rundt seks millioner kroner.

Ismail forteller at selv om han visste at de hadde jobbet hardt og ofret mye, klarte han ikke å kvitte seg med bildet av moren som kjører til jobben.

Han beskriver det tveeggede sverdet som å vinne i lotto, men med alle de kompliserte følelsene knyttet til det.

Laksen på vektskåla

I ettertid har han søkt andre utviklere med lignende erfaringer, både for å gi dem råd og å få snakket ut om følelsene.

– Jeg råder dem til å finne én ting å kjøpe for penger. Å kjøpe noe konkret gjør det mer virkelig. Det er en sunn ting å gjøre, forteller han til The New Yorker.

Dette er et råd han ga til David Wreden, mannen bak «The Stanley Parable».

Om spillet solgte bra, bestemte han seg for å kjøpe den billigste og dyreste laksen han kunne finne i butikken og sammenligne dem, avslører Ismail.

Medaljens bakside

«The Stanley Parable» har til dags dato tjent inn 6,3 millioner dollar, tilsvarende over 37 millioner kroner, til Wreden og grafikeren William Pugh – som fortsatt er i tenårene.

Wreden klarte imidlertid ikke å unngå problemene – i et åpenhjertig blogginnlegg fortalte han om depresjonen som kom i kjølvannet av suksessen.

I bloggen tar han opp forventningspress rundt sitt neste prosjekt, men også at han føler på at han ikke har «lov» til å være deprimert seg etter suksessen.

Han er ikke alene om å gå på en smell etter en braksuksess – tidligere i år valgte Vietnamesiske Dong Nguyen å fjerne giganthitten «Flappy Bird» fra markedet. Ifølge utvikleren selv, hadde suksessen «ødelagt hans enkle liv».

Indiefloka

Også Magnus Persson, den svenske skaperen bak megasuksessen «Minecraft» har innrømmet å ha slitt etter at pengene kom, og var åpen om å ha fått «skrivesperre».

Han valgte til slutt å kansellere science fiction-spillet «0x10c».

Den ene fra tospannet som stod bak megasuksessen «Super Meat Boy», Edmund McMillen, slet for sin del mest med en falsk oppfatning av at man blir rik av å lage spill.

Ambivalent filmkjendis

– Jeg er glad for at filmen inspirerte folk, men jeg liker ikke følelsen av at jeg har bidratt til myten om at folk kan bli rike av å lage spill, forteller han.

Han avslører også at både familie og gamle kjente fra skolen har bedt ham om økonomisk hjelp etter suksessen.

– Denne suksessen har gitt meg et kunstig opphevet status. Det har forårsaket sjalusi og til og med hat.

McMillen holder seg derfor unna bransjehendelser og andre steder hvor han kanskje kan bli gjenkjent. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3