– Han bannet og skrek og kunne være skikkelig ufin

En knalltøff «BioShock Infinite»-utvikling.

7. mars 2014 14:28

(PressFire.no): For dem som har fulgt spillverden tett de siste årene, har det vært tydelig at utfordringene har kommet på løpende bånd for Irrational Games.

Deres «BioShock Infinite» ble bremset av flere lange utsettelser, flerspillerdelen ble skrapet etter mye arbeid og sist måned sa det hyllede selskapet opp flesteparten av sine ansatte.

Nå beskriver flere eks-kollegaer av studiosjef og «BioShock»-skaper Ken Levine som en uhyre dyktig men kravstor sjef, som kunne eksplodere på sine ansatte og skrote arbeider de hadde jobbet på i måneder, via en omfattende artikkel hos Polygon.

Hentet ekstern hjelp

Den respekterte spillsiden skal ha vært i kontakt med et stort antall anonyme utviklere hos Irrational, som tegner et bilde av en svært krevende arbeidsplass.

For eksempel ble både Jordan Thomas, sjefen for søsterstudioet 2K Marin, og «Gears of War»-toppen Rod Fergusson etter sigende hentet inn for å holde Levine i tøylene.

Begge skal ha jobbet døgnet rundt med å stabilisere det anerkjente spillstudioet og å rette «BioShock»-skaperens grandiose visjon inn mot en faktisk utgivelse.

– Jordan var en åpenbaring. Ingen jobbet lengre eller hardere. Han behandlet alle med respekt, forteller en ikke navngitt kilde til Polygon.

– Jeg elsket det

Levine skal ha vært involvert i alle aspekter av produksjonen, på godt og vondt, og blir beskrevet som tidvis eksplosivt sint og ufin overfor sine ansatte.

I artikkelen hevdes det at medarbeiderne til slutt begynte å arrangere generalprøver før møter med den populære spillskaperen, så de ikke gjorde noen feil.

– Jeg elsket å jobbe med Ken. Han stiller utrolig høye krav, de virket helt søkte til å begynne med. Etter hvert forstod jeg at han egentlig ikke stiller noe høyere krav enn publikummet, skal én eks-ansatt ha fortalt Polygon.

Ny start

Etter de store nedskjæringene hos «BioShock»-utvikleren sist måned, har Irrational Games blitt nedskalert til et lite 15-mannsstudio som skal fokusere på små, gjenspillbare utgivelser.

Siden masseoppsigelsene har Levine aktivt forsøkt å sette sine tidligere kollegaer i kontakt med andre spillstudioer, og utgiver Take-Two skal ha tatt svært godt vare på de oppsagte, ifølge kilder Polygon har snakket med.

Konsulenten Rod Fergusson dro for sin del tilbake til Microsoft for å jobbe på nye «Gears of War» hos ferske Black Tusk Studio.

Du kan lese hele de ansattes historie om forholdene i Irrational Games hos Polygon. De har kontaktet Levine og utgiver 2K Games for svar, men de skal ha vist til den offisielle uttalelsen Ken Levine kom med etter at Irrational nedskalerte. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3