(PressFire.no): Mange norske spill har forsøkt å finne hjelp i kulturarven vår, som norrøn mytologi, folketro og eventyr. Rykende ferske «Troll Mot Vikinger», for eksempel.

Det skal likevel godt gjøres å bli særlig norskere enn Misc Games. De jobber på spreng for å lage underholdning og hjernetrim av havfisket i Nord-Norge.

– Selve spillet er lagt opp til at man starter i det små og bygger seg opp, før man til slutt får råd til å kjøpe seg en tråler og bli den nye Røkke, fastslår direktør Gøran Myrland på epost til PressFire.

 

Direktør og designer Gøran Myrland. 
Foto: Kjersti Nedrebø

Fiskeblod

Idéen til pc-spillet «Fishing: Barents Sea» skal Myrland, som kommer fra en fiskefamilie i Nord-Norge, ha fått på snøret da han og kompisene fiklet med Commodore 64 og Amiga på åttitallet.

– Bestefaren min eide og drev ei fiskeskøyte, som er en av båtene i spillet, så dette med fisking ligger vel i blodet. Samtidig har flere av oss i Misc jobbet mye med fisk gjennom oppveksten, røper spillskaperen.

For øyeblikket består det ett år gamle studioet av fire fulltidsansatte og to innleide vikarer fra USA og Polen. Nå hiver de ut ekkolodden og forfølger guttedrømmen.

– Jeg brukte ca fire måneder på å skrive ned fiskespillkonseptet, og sa opp min faste jobb i høst for å satse alt på dette.

 

Kast ut ekkoloddet

I utgangspunktet er «Fishing: Barents Sea» et strategispill i håndtegnet retrostil. Du velger deg en av tolv ekte havner i nord som base og setter ut i en beskjeden sjark.

Så hiver du ut garnet eller autolina og sparer opp nok grunker til å oppgradere skuta, kjøpe større glis og dra opp stadig større mengder fisk.

– Når man er kommet til fiskefeltet, drar man rundt med båten og leter etter gode fiskeområder ved bruk av ekkoloddet. Når det er mørkt må man bruke radar for å unngå å krasje med drivende isfjell eller gå på grunn. 

Fisketuren ser ut til å være dypere enn Nordsjøen, og det ligger flere avanserte simulasjoner i bakgrunnen for å gi et realistisk bilde av det å dra ut på åpne havet.

 

Et tidlig skjermbilde.

Ikke bare moro

Blant annet genereres realistiske fiskestimer ned til hver enkelt fisks kjønn og alder. Er du for ivrig, kan du rett og slett fiske i hjel lokalbestanden.

– Vi ønsker å gi spilleren en så realistisk opplevelse som mulig, og en forståelse av at du faktisk kan tømme et område for fisk. Det skal ikke bare være morsomt, men også lærerikt, konkluderer Myrland.

Siden de går sånn i dybden både med hjelpemidlene du utstyrer deg med og råvarene du suser etter, mener Misc-sjefen at «Fishing» blir svært gjenspillbart med mye rom for mestring.

– Samtidig ønsker vi å treffe bredt innen strategisjangeren, så ikke bare sjangernerder er interessert.

 

Klassiske «Ports of Call».

Inspirert av klassiker

De som har vært ute på havet et par ganger før, kjenner sikkert igjen mye av rederklassikeren «Ports of Call» i det nye norske prosjektet.  Det er ikke tilfeldig.

– «Ports of Call» er et av spillene jeg husker særlig godt fra Amiga-tida. Noen idéer er hentet derfra, men her vil man ha ekkolodd, forskjellig fiskeutstyr, mannskap og mer.

Turen fra havna og ut fra fiskefeltet skal derimot ligne mye på åttitallsperlen, og man kan måtte navigere mellom isfjell, svare på mayday og røske kameratene sine opp av sjøen.

I jakt på torsk, sei, hyse, uer og sild, kan du i det hele tatt komme til å lære mye om hvordan en av Norges største næringer fungerer. Blant annet at trålere trenger flat bunn, hvis ikke kan trålen gå i stykker.

Men hvorvidt massene er villige til å dra på seg oljehyret får vi ikke se før tidligst i slutten av året. Eventuelt neste år. Da skal «Fishing: Barents Sea» slippes til Windows.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer