Valve jobber ikke med en Oculus Rift-konkurrent

Men investerer likevel stort i virtuell virkelighet.

17. januar 2014 13:20

(PressFire.no): Det har den siste tiden vært en god del spekulasjoner om hvorvidt spillselskapet Valve planlegger å kaste seg på virtuell virkelighet-bølgen.

Headsettet Oculus Rift har tross alt fått enormt med oppmerksomhet det siste året. Det har også vært noe løst snakk om at Sony planlegger en lignende løsning til sin PlayStation 4.

Under Valves utviklerkonferanse, som har pågått de siste par dagene, brukte selskapet en del tid på å diskutere konseptet med virtuell virkelighet, og deres planer for teknologien.

Selv om presse ikke har vært invitert til konferansen, har det kommet en god del informasjon via sosiale medier. Ifølge rapportene fra konferansen har altså Valve ingen planer om å utvikle sitt eget VR-headsett. Ikke foreløpig, i alle fall.

Høye ambisjoner

De har imidlertid planer om å jobbe tettere sammen nettopp med Oculus Rift.

Valve mener at det er svært mye som gjenstår før VR-headsettene blir virkelig gode, selv om Oculus allerede har mange bra ideer på gang.

Blant elementer som Valve ønsker seg er hundre ganger så høy oppløsning, enda bedre hodesporing, enda mindre forsinkelse, og helst skal alt dette foregå uten at man må bruke en fysisk tilkobling mellom PC og headsettet.

Avansert teknologi

Ambisjonene er store, og det er derfor Valve vil bidra med så mye som mulig av sin ekspertise til Oculus Rift.

Valve mener at innen 2015 vil vi se et VR-headsett som virkelig kan leve opp til forventningene. Og da mener de så lite som 20 millisekunders forsinkelse, 95 Hz oppfriskningsfrekvens på skjermen, svært høy oppløsning (1K x 1K) per øye, 110 graders synsvinkel og meget avansert hodesporing ned til millimeternivå.

Teknisk, ja, men alt dette ville bidratt til en helt utrolig spillopplevelse, for å si det mildt.

Valve og Oculus har en historie sammen, men spillselskapet har hatt konkrete planer som sin egen VR-løsning.

Utviklerne bak dette prosjektet ble imidlertid sagt opp, og har satt i gang med sitt eget produkt kalt CastAR.

Den kommersielle varianten av Oculus Rift har fremdeles ingen konkret utgivelsesdato, men forventes å komme i butikkene i løpet av året.

Med betydelige penger i utviklingsstøtte, samt Valve med på laget, kan dette virkelig bli lovende.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3