Spillskapere nekter å fjerne zombiebarnedrap

- Om du ikke takler det, la være å spille.

2. november 2013 13:51

(PressFire.no): «No more room in hell» er et gratis zombieskrekkspill, startet som en brukermodifikasjon til skytespillklassikeren «Half Life 2».

Spillet har holdt det gående siden 2011, men fikk en ny runde oppmerksomhet da det ble sluppet på spillbutikken Steam for noen dager siden, som et selvstendig spill.

Zombiegrøsseren har særlig fått oppmerksomhet for et sterkt moralsk dilemma: forekomsten av zombiebarn, og muligheten til å avlive dem.

 

Hovedkomponent

Noen spillere har uttrykt et ønske om å fjerne barna, eller i hvert fall muligheten til å drepe de.

Å gjøre barn uovervinnelige i spill er typisk for spillbransjen, spesielt i senere tid, og de store utviklerne holder seg som oftest på en armlengdes avstand fra diskusjonen.

Det gjelder dog ikke utviklerne bak «No more room in Hell», Lever Games.

- Vi kommer ikke til å fjerne dem. De er et hovedkomponent i vårt spilldesign, vår designfilosofi, og vår langtidsvisjon for «No more room in Hell», skriver utvikleren Matt «Maxx» Kazaan på forumet.

- Vårt mål er delvis å skape et zombiespill som ikke er basert på dreping og action, men spenning, frykt og moralske og etiske dilemmaer.

Vil ikke sensureres

- Vi prøver å simulere hvordan samfunnet skulle kollapse under en dødelig epidemi. Om du ikke kan handtere det, la være å spille.

- Vi beklager at noen er fornærmet av en eller annen grunn, men vi kommer ikke til å sensurere spillet og vår visjon, skriver han videre.

Kommentaren ble plukket opp apånettforumet Reddit, hvor utviklerne ble hyllet av brukerne for å holde på sitt. Overskriften til den mest populære diskusjonstråden om temaet fikk overskriften «Dette er den korrekte måten å håndtere de som blir fornærmet».

- Når jeg leser hva noen av spillerne som er blitt satt ut av spillet sier om zombie-barna, at de har ikke klart å skyte de første gang de så dem ... det er nettopp det vi var ute etter. Reaksjonen er faktisk tilsiktet, det er det vi ville. Spillet handler om overlevelse, skriver Kazaan.

Prisbelønt overlevelse

Som tittelen hentyder er «No more room in Hell» en hyllest til zombie-filmserien «Dawn of the Dead», hvor det sies at «Når det ikke er plass igjen i helvetet, vil de døde vandre igjen».

Spillet, som lar åtte spillere samarbeide for overlevelse, har sikret seg flere priser under sin tid som modifikasjon.

I 2011 fikk «No More Room in Hell» PC Gamers «Mod of the Year»-pris. Samme år ble det tildelt Mod DBss «Multiplayer Mod of the Year».

- Spillet vårt er gratis og utviklet helt og holdent fra lidenskapen til å skape det zombie-spillet vi alltid har villet ha, skriver Kazaan.

- Om du ikke liker det, er det synd, men vi akter ikke å inngå kompromisser, avslutter han.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3