«Minecraft»-studioet har full fart mot en ny braksuksess

Nytt spill er ferdigbetalt etter ei uke.

21. juni 2013 11:40

(PressFire.no): Hos svenske Mojang er pengeflyten så voldsom og uberegnelig at direktøren ikke engang orker å sette opp budsjett lenger.

Supersuksessen «Minecraft» har selvsagt skylda.

Det har skapt visse forventninger til spillstudioets neste storutgivelse: kort- og taktikkspillet «Scrolls». Kan det komme i nærheten av byggespillets stjernestatus?

Om ikke annet har det fått en utrolig start. «Scrolls» finansierte egen utvikling og tjente penger etter bare én uke i åpen beta. Det skriver Mojang-direktør Carl Manneh på Twitter.

Lettutgivelse

Svenskenes andrespill benytter den samme forretningsmodellen som «Minecraft» gjorde svært stor suksess med.

Det vil si at det selges allerede i betafasen, som gjerne er forbeholdt testing av uferdige spill, og at tidlige kjøpere dermed får en viss rabatt mot at de feiltester spillet og kommer med innspill opp mot en endelig utgivelse.

«Scrolls» koster for øyeblikket rundt 120 norske kroner fra den offisielle hjemmesiden. Da får man en funksjonskomplett utgave og alle framtidige oppdateringer.

Hybridspill

«Scrolls» er en hybrid av brett- og kortspill, se gjerne på det som en slags krysning mellom «Heroes of Might & Magic» og «Magic: The Gathering».

Spillerne starter med tre ferdigbygde kortstokker. De inneholder enheter og egenskaper for å bygge en liten hær på slagmarken.

Ved å overvinne utfordringer og andre spillere, datastyrte såvel som ekte folk, tjener man valuta som kan brukes til å polstre kortstokken sin.

Prosjektet er det andre i en lang rekke av spill fra «Minecraft»-studioet i årene framover. De tar sats på å utgi ett nytt spill i året.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3