Avslørte gratis «Total War»-spill

Strategibautaen vil erobre nye territorier.

30. mars 2013 16:03

(PressFire.no): Creative Assembly jobber for tiden med «Total War: Rome II» (toppbildet), en etterlengtet oppfølger til deres klassiker fra 2004.

Det er visst ikke det eneste jernet de har i ilden. På Game Developers Conference denne uken annonserte de «Total War: Arena», et spill som tar serien inn i et helt nytt territorie.

«Arena» er free-to-play, kun flerspiller og kun online. Det blander real-time strategy (RTS) med Massive Online Battle Arena-subsjangeren (MOBA), som vi vanligvis forbinder med spill som «Defence of the Ancients» og «League of Legends».

De har samtidig lansert en nettside hvor en kan melde seg på betaen til spillet.

«DoTA»-klone

– Langt ifra noen 

I samtale med Eurogamer er James Russell og Gabor Beressy fra Creative Assembly tvetydige om hvorvidt spillet kan kalles en MOBA.

­– Det stemmer definitivt overens med konseptet MOBA, altså et flerspiller, online, kamparena-spill. Men når folk sier MOBA mener de vanligvis «DoTA»-klone eller «League of Legends»-klone, og det er ikke det vi er, sier Russell, og legger til:

– MOBA skulle vært riktig navn, men det har fått en annen betydning.

Kortsvaret er altså at spillet ikke er det man forbinder med sjangeren, men det samsvarer likevel med det grunnleggende konseptet.

Beholder hjørnesteinene i gameplayet

Eurogamer skriver at «Total War: Arena» utvikles parallelt med «Rome II», av en noe mindre gruppe innenfor Creative Assembly.

Motivasjonen var å lage en alternativ, flerspillerorientert iterasjon av merkevaren, mens «Rome II» viderefører den arven serien er bygget på.

Spillet vil sette opp kamper på 10 mot 10 spillere, hvor hver har kontroll over kun tre enheter.

– Det er en mye mer actionorientert design. Å styre disse tre enhetene må gi like mye gameplay og kreve like mye ferdighet som det tar å håndtere 20 enheter i hovedspillene, sier Russell.

Samtidig lover de at det skal føles helt og holdent som «Total War».

– Det er snakk om «Total War»-kamper. Vi kommer til å beholde hjørnesteinene fra serien. Du har fortsatt digre armeer og kamper på en episk skala. Vi beholder den taktiske posisjoneringen av enhetene. Alt det som gjør «Total War» morsomt er fortsatt med, sier Beressy.

Det som derimot ikke er med er tårn og kryp og «kjørefelt»-gameplay.

«free2play, pay2win»

Lover at det ikke er 

«Total War: Arena» kommer i utgangspunktet til å handle om antikke sivilisasjoner. Men i motsetning til hovedserien trenger ikke alt å forbli historisk korrekt, her. Enhetene man styrer skal nemlig være legendariske hærførere fra forskjellige epoker.

– Vi starter med greske og romerske generaler, og i fremtiden kan vi sende Attila huneren i kamp mot Djengis Khan. Visjonen vår er at alle mulige slike scenarier kan utspille seg.

Ettersom spillet er free-to-play skal du kunne gå til krig uten å fiske pengepungen opp fra lomma, men medaljen har selvfølgelig en bakside.

Etter du har vært i kamp kan du bruke belønninger på å tilpasse og oppgradere enhetene dine. Men ikke overraskende kan du betale for å få fortgang i prosessen. 

Russell insisterer likevel på at du kan få den fulle opplevelsen uten å betale.

– Vi vil ikke at masse av innholdet bare skal være tilgjengelig om du betaler. Det aller, aller meste skal være tilgengelig for alle, såfremt de fortjener det. Vi vil ikke ha en «pay to win»-dynamikk som ødelegger for balansen i slagene. Det er absolutt ikke det vi ønsker, sier han, og fortsetter:

– Det du påvirker ved å betale er tiden det tar deg å få troppene opp i nivå. Du trenger ikke å ha premium, du trenger ikke betale, det kan bare ta deg litt lenger tid å avansere. Alt dette skjer utenfor selve slagene. Det gir ingen taktisk fordel underveis i kamp. Der er det din egen taktiske evne som gjelder.

Creative Assembly har ikke frigitt noe informasjon om når spillet kommer ut, men de hinter til at de som kjøper «Total War: Rome II» kommer først i køen.

– Vi vil definitivt at trofaste «Total War»-spillere, de som kjøper «Rome II», skal få visse privelegier. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3