Spilldesigner skal lære myndigheter hvordan sykdommer sprer seg

- Jeg har ikke medisinsk bakgrunn, innrømmer han.

11. mars 2013 13:48

(PressFire.no): Mobilspillet «Plague Inc.» har gjort stor suksess med sin noe makabre simulator, hvor du rett og slett skal lage en sykdom i stand til å drepe alle mennesker på jorda.

Spillets spredningskalkulering skal være så interessant at det statlige amerikanske senteret for smittekontroll- og prevensjon har invitert skaperen James Vaughn til å tale for dem. Det avslørte Polygon, som har intervjuet Vaughn.

- Jeg prøvde å gjøre det så vitenskapelig plausibelt som mulig, forteller Vaughn til spillnettstedet. Han skal samtidig ha gjort det klart at det ikke akkurat er helt nøyaktig.

Ikke helt nytt

Sykdomsverkstedet er ute til iOS og Android, og tvinger deg til å gi sykdommen nye egenskaper etter hvert som utfordringer dukker opp.

Spillet er svært inspirert av det gratis nettleserfenomenet «Pandemic 2», og bygger på mye av det samme konseptet.

- «Plague Inc» ble lagd som en hobby. Jeg har ikke medisinsk bakgrunn, medgir Vaughn i intervjuet med Polygon. 

Det skulle likevel ikke vise seg å være nødvendig. Spillet har allerede solgt flere millioner eksemplarer og blitt en farsott blant lommespillere.

Spillpandemi

Når den nyrike mobilspillskaperen inntar scenen hos Centers for Disease Control and Prevention senere denne uka, står flere punkter på agendaen.

- De er interessert i hvordan landeplager sprer seg. De er også veldig nysgjerrige på hvordan spill kan brukes til å informere om helsetrusler og øke bevisstheten på slike problemer, forteller han.

Forskning på et lignende fenomen skjedde i 2005, da en viss sluttboss i «World of Warcraft» spredte et blodvirus som på kort tid smittet en betydelig del av spillbefolkningen.

I etterkant har den såkalte Corrupted Blood-hendelsen blitt studert av virologer og brukt som et forskningsemne for sosial spredning av sykdommer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3