Fans løper løpsk over «oppfølger» til legendarisk rollespill

Kronerullet nesten ti millioner kroner på ett døgn.

7. mars 2013 13:13

(PressFire.no): «Planescape Torment» har en helt unik posisjon i spillverden. Det filosofiske og historietunge rollespillet trekkes ofte frem som et av sjangerens absolutte høydepunkter.

Etter mye om og men, lanserte inXile Entertainment i går kronerullingen for en oppfølger til historien om The Nameless One - som har levd mange liv, men ikke husker noen av dem.

På under ett døgn har «Torment: Tides of Numenera» samlet ni og en halv millioner kroner, og dermed lagd pinneved av det opprinnelige innsamlingsmålet på drøyt fem millioner kroner.

Sjefen er ikke med

I motsetning til originalen, som var basert på «Dungeons & Dragons»-underuniverset Planescape, skal «Torment: Tides of Numenera» finne sted i Numenera-verdenen.

Det nye rammeverket ble i seg selv finansiert på Kickstarter, og er hjertebarnet til Monty Cook. Han var en av de ansvarlige for utviklingen av Planescape-merkevaren.

Chris Avellone, skribenten bak mye av «Planescape Torment» og spillets «far», er opptatt med andre ting og skal ikke bidra til selve utviklingen. Han har likevel gitt inXile sin velsignelse.

Eksistensielle spørsmål

- Vi fokuserer på det som gjorde «Planescape Torment» så elsket. Endevender rollespillklisjéer, setter det til en utradisjonell verden, gir deg minneverdige kompanjonger, dype valg, personlig heller enn storslått historie og grundig utforsking av mennesket, hevdet inXile-sjef Brian Fargo i et intervju med RPS i fjor

Siden de ikke engang foregår i samme universer, kan ikke «Torment: Tides of Numenera» kalles en direkte oppfølger til mastodonten fra 1999.

Derfor skal de visstnok benytte anledningen til å få på plass et mer velfungerende kampsystem og et rammeverk som bedre skildrer moralske gråsoner.

- Hvilken betydning har ett liv? Betyr livene våre noe i det hele tatt? Hvilket ettermæle står igjen etter oss? er retoriske spørsmål spillet bygger på, ifølge Kickstarter-siden.

Ingen garanti

Prosjektet skal etter sigende være ferdig rundt juletider neste år, og vil først og fremst fokusere på intrikat historiefortelling og en verden som formes av beslutningene du tar.

I likhet med «Wasteland 2», et annet Kickstarter-finansiert retrodypdykk av inXile, skal også dette rollespillet skildres i isometrisk perspektiv gjennom Unity-motoren.

Utgivelsen finner, om alt går etter planen, sted til Windows, OS X og Linux og hele syv oversettelser skal være planlagt.

Som med andre Kickstarter-prosjekter, bør man være klar over at dette i utgangspunktet er en donasjon. Selv om man loves belønninger, har utviklerne ingen juridiske krav om å faktisk fullføre prosjektet og Kickstarter tar ikke ansvar for pengene dine, en problemstilling vi har stilt oss svært kritiske til før.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3