Brutal kamp for livet

«Tomb Raider»-flerspilleren legger ikke fingrene mellom.

3. januar 2013 11:41

(PressFire.no): I mars skal vi introduseres for en ny Lara Croft - yngre og råere enn noen gang. «Tomb Raider» lover nemlig friere tøyler og en skruppelløs hovedperson.

Official Xbox 360 Magazine (via Tomb Raider Forums) har tatt en titt på den sosiale biten av spillet, og skriver hjem om en brutal affære.

Utviklingen av den separate spilldelen skjer ikke hos Crystal Dynamics, som håndterer enspilleren. I stedet skal søsterstudioet Eidos Montreal («Deus Ex: Human Revolution») stå bak spakene, skriver Eurogamer.

Skytespill-innflytelse

Ifølge «miss.haggard», forumbrukeren som siterer spillbladets februarnummer, skal det ikke være spor av heltinnen i flerspilleren. I stedet får man velge mellom en drøss andre figurer med ulike ferdigheter.

I likhet med populære skytespillserier som «Call of Duty» og «Battlefield» skal man opptjene erfaringspoeng basert på ytelsen, som igjen investeres i videreforedling av spillfiguren.

- I spilltypen «Rescue» skal de overlevende forsøke å samle og frakte et visst antall førstehjelpsskrin mens motstanderne prøver å drepe dem, skriver brukeren.

De tropiske brettene skal ha både ødeleggbare omgivelser og kulisser man kan klatre i, men det presiseres ikke hvor stor rolle dette spiller. Størrelsen på brettene skal være rimelig beskjeden.

En jungel av modi

Likhetene med de markedsledende flerspilleropplevelsene er mange, blant annet i hvordan hardt skadde spillere må kravle rundt etter hjelp. Og kan henrettes av nådeløse fiender.

Artikkelforfatteren skal likevel ha bitt seg merke i visse nyanser. Brettene skal for eksempel være dekt med livsfarlige feller, som kan aktiveres av den som er kjappest på poten.

En spillmodus kalt «Cry For Help» stokker tilsynelatende opp flyten litt, der den forsøker å dra oppmerksomheten bort fra ren action og heller sirkler rundt utforskning.

Overlevelseshistorie

Utgiver Square Enix har store planer for Lara Croft og spillserien hennes i årene fremover. De skal allerede ha begynt så smått på å lage flere «Tomb Raider»-spill.

Samtidig har de blitt tvunget til å bremse. Etter spekulasjoner om at det annonserte spillet får en voldtektsscene, gikk utviklerne ut og insisterte på at de ble feilsitert.

Vi har også pratet med de ansvarlige bak spillet. I sommer møtte vi produsent Kyle Peschel på E3-messen i Los Angeles. Videointervjuet ser du under.

- Dette er overlevelseshistorien som mot alle odds bygger heltinnen Lara Croft, fortalte han til PressFire.no.

«Tomb Raider» utgis til Windows, Xbox 360 og PlayStation 3 den 5. mars i år. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3