Agent 47 melder flytting til Canada

- Første gang «Hitman» forlater huset, sier regissøren om det neste spillet.

22. november 2012 14:15

(PressFire.no): Det er bare noen få dager siden «Hitman: Absolution» kom ut, men allerede har IO Interactive og utgiveren planene klare for fortsettelsen.

Etter mer enn seks år i dvale, tiden det gikk fra «Blood Money» til dette ferskeste, lover imidlertid den norske spillregissøren at det ikke vil drøye like lenge før neste «Hitman» kommer.

Tore Blystad bekrefter nå det vi tidligere har skrevet om, nemlig at et nytt «Hitman»-spill er i produksjon. Det er ikke IO som lager dette, men Square Enix’ nye Montreal-avdeling.

«»

Jobber ut i fra Call of Duty-modellen

IO-sjefen Niels Jørgensen har allerede bekreftet at danskene jobber med noe helt nytt, hemmelig og mystisk til neste generasjon konsoller.

Blystad sier i et intervju med OPM at den nye produksjonsmetoden minner en hel del om det Activision har bak sin «Call of Duty»-serie. Der alternerer flere spillstudio på å lage et nytt tilskudd hver høst.

- Vi har snakket om likhetene til noen av de store filmseriene, som «Aliens», der alle gjør de på sin egen måte. Hver gang noen får hendene på en slik serie, gjør de det til noe eget, sier Blystad.

- Så i stedet for å gjøre samme greia, om og om igjen, får du en nytolkning av figuren fra et friskt perspektiv.

- Ikke overlatt til fremmede

- Det er mange problemer du kan støte borti med denne typen produksjoner, noen av dem er virkelig fundamentale – eller vil påvirke spillet i stor grad. Som for eksempel mekanikker, og hvordan det løses.

- Hvis du endrer mekanikkene for mye, så vil hele gameplayet bli endret.

Tore Blystad frykter ikke at denne planen kan skade «Hitman»-navnet.

- Heldigvis er dette folk vi kjenner. Noen av nøkkelutviklerne kommer fra IO og har jobbet på de foregående spillene, så det er ikke slik at det er overlatt i noen fremmedes hender, sier spillregissøren til OPM.

Selv om dette blir første gang «Hitman forlater huset», som han kaller det, sier Blystad at teamet i Danmark og Montreal-avdelingen vil være i tett dialog, til en viss grad jobbe parallelt med «Hitman» – og være synkroniserte i det de foretar seg videre.

- Godt fundament for fremtiden

Da PressFire snakket med Tore Blystad på årets GamesCom-messe i Köln, fortalte han litt om arbeidet bak den nye spillmotoren som debuterer i «Hitman: Absolution», kalt Glacier 2.

Den er bygd fra bunnen av, gjennom lang tid, for både å møte dagens utfordringer og fremtidens.

- Hvis personene du støter borti i spillet ikke er så utfordrende og komplekse som du forventer, så er det ikke et «Hitman»-spill. Alt handler om at du skal kunne spille slik du vil, finne din stil og din karakter. Vi turte ikke å kjøpe teknologi fra andre, vi måtte lage den selv, fortalte Blystad til PressFire

- Det er selvsagt noe som vi vil videreføre til nye prosjekter. Vi har nå et godt fundament for fremtiden.

- Også til neste konsollgenerasjon?

- Nye plattformer, nye konsoller og nye forretningsmodeller. Vi har ikke spesifikke planer vi kan snakke om enda, men selvfølgelig er dette en teknologi som er opp- eller nedskalerbar. Vi kan lage noe til mobiler eller tablets med den, pluss pc og konsoller, sa Blystad til PressFire.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3