Hva om du visste hvilke spill som ble sikre vinnere?

Google mener å ha funnet gulloppskrifta.

26. september 2012 08:20

(PressFire.no): - Spillere er utrolig kyndige nettbrukere, som søker med usedvanlig høy presisjon, skriver søkegiganten Google i den forholdsvis ferske rapporten Understanding the Modern Gamer.

Undersøkelsene deres har avdekket flere viktige trender i hvordan videospillere absorberer informasjon om en utgivelse, både før og etter den er på markedet.

Den mest påfallende avsløringen er at Google mener å kunne spore spillsalg med 84 prosents presisjon - basert på søk og annonseklikk alene, ifølge undersøkelsen.

- Spill som får 250 000 AdWords-klikk i de ti månedene rundt lansering, kan forvente å selge mellom to og fire millioner eksemplarer innen fire måneder, hevdes det.

Leser anmeldelser i månedsvis

Denne informasjonen kan være uvurderlig for spillutgivere, som stadig er på utkikk etter nye metoder for å hekte på massene i markedsføringen av produktene sine.

Google-dokumentet viser for eksempel hvordan den viktigste søkekategorien seks måneder før spillslipp er «utgivelsesdato». Deretter går den over til å bli «tips» både rundt og etter spillet har kommet.

- I halvåret før spillutgivelsen er søkerne mest interessert i å utforske offisielt informasjon fra utgiverne, for å bestemme seg før et kjøp.

- Under slippet går kjøperne over til guider for å navigere opplevelsen og bakgrunner for å gjøre spillene en del av hverdagen sin, mens de ubesluttsomme begynner å lese anmeldelser, skildrer rapporten.

Deretter blir «DLC» - nedlastbart innhold - et mye mer hyppig søkeord. Søk etter anmeldelser fortsetter også i mange måneder etter utgivelsen, og Google spekulerer i at det skyldes potensielle kjøpere som sliter med å bestemme seg.

Salgsinformasjonen de veier opp mot annonseklikkene er hentet fra NPD, som foretar de offisielle amerikanske målingene av spillsalg.

Jukser med mobilen

En annen interessant trend er den eksplosive økningen i søk på mobiltelefoner, og hvordan en rekke spillere tar dem til hjelp som en andre skjerm under spillingen.

- Vi oppdaget at 23 prosent av alle tipsrelaterte søk under slippmåneden og 27 prosent av alle tipssøk i etterkant skjedde på mobilen. Derfor bruker spillere håndholdte enheter til å spore opp tips, koder, hint og løsninger mens de faktisk spiller, hevdes det.

Til tross for at mobilsøk på Google har økt med 168 prosent siden i fjor, er dette en massiv økning. Bare en drøy tidel av søkene deres ellers foretas på mobiltelefoner.

- Butikker kan maksimere spillsalg fra forhåndsbestillinger til ekstrapakker ved å lansere dem til rett tidspunkt. Fremtidens utgivere kan utvide merkene sine ved å inngå meningsfulle samtaler med fansen fra annonsering til utgivelse, og i etterkant, konkluderer undersøkelsen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3