«Battlefield 3», et av
flaggskipene i Sverige.

(PressFire.no): Den svenske spillindustrien er i enorm vekst, ifølge rapporten Spelutvecklarindex 2011 som er utført av bransjeorganisasjonen Dataspelbranschen i Sverige.

Ifølge rapporten omsatte svenske spillutviklere for hele 2,32 milliarder svenske kroner i 2011, noe som er en fordobling fra året før.

Det er over to milliarder mer enn det norsk spillutviklere omsatte for i 2010, ifølge den Norske Produsentforeningens rapport fra i fjor. Rapporten for 2011 er ikke klar før senere i år.

 

- Svenske utviklere tenker kommersielt

Til sammenligning omsatte ifølge NFIs rapport norske filmer for rundt 234 millioner kroner i 2011 (riktignok kun kinobilletter i Norge), og mottar rundt 400 millioner kroner i statsstøtte.

Av de midlene som forvaltes av NFI går 15 millioner til norske spillprosjekter, og blir økt med fem nye millioner neste år – et løfte Anniken Huitfeldt kom med i fjor.

Styremedlem i Produsentforeningen og spillutvikler hos Artplant, Jørgen Tharaldsen, mener imidlertid at et krav om mer støtte kun er av moralsk art sett i lys av bransjens størrelse:

- Selv om vi definitivt etterspør langt flere midler fra Kulturdepertementet så er det også viktig at Næringsdepartementet og Innovasjon Norge kommer på banen, sier han og fortsetter:

- Det viktige her er jo ikke at vi skal kreve bare for å kreve det, men at gode tiltak kan føre til massive skatteinntekter og unik teknologi.

 

«The Secret World».

- Vi trenger visjonære

- Vi har en industri som kan gi ekstremt mye mer tilbake enn den får, men vi trenger starthjelp og rettede tiltak. Et land velger selv hva de skal være gode på, og min drøm er jo at vi skal være en klar stemme inne spill og relatert teknologi.

Dette et mulig, ifølge Tharldsen:

 - Vi trenger visjonære politikere. Det vil både spillbransjen, skoleverk, industri, turisme, helsevesen og veldig mange andre tjene på. 

72 prosent av de svenske foretakene har omsetning mellom 2 og 50 millioner svenske kroner og rundt 60 prosent av de svenske foretakene skal også være lønnsomme.

Antall svenske arbeidsplasser skal i fjor ha økt med 26 prosent og utgjør nå 1512 personer, hvor 14 prosent er kvinner. I Norge utgjorde norske spillutviklere rundt 387 ansatte i 2010, hvor også 14 prosent var kvinner.

2011 markerer også det første året da omsetningen innen digitale plattformer og salg overgikk fysisk salg i svenske butikker.

 

«Minecraft» har over
41 millioner spillere.

Sverige vokser ytterligere

Ifølge rapporten er det lite som tyder på at 2012 blir et dårligere år. Flere spillutviklere har åpnet kontorere i landet, deriblant «Angry Birds»-utviklerne Rovio og Ngmoco.

I tillegg har blant annet Electronic Arts nylig åpnet et helt nytt studio i Gøteborg, som visstnok jobber med tilskudd til «Need for Speed»-serien.

Som kjent kommer det Electronic Arts-eide «Battlefield»-selskapet DICE fra Sverige, men også Avalanche Studios («Just Cause»), Massive Entertainement («Assassin’s Creed: Revelations», «World in Conflict») og Starbreeze («Syndicate») holder til i sverige.

Kultfenomenet «Minecraft» oppsto i Sverige, et spill som har over 41 millioner spillere.

Tarsier Games, som er aktuelle med det kritikerroste PlayStation Vita-spillet «Little Big Planet Vita», snakker også svensk.

I Norge er det Funcom og Artplant som har markert seg mest, hvor Funcom nylig slapp «The Secret World» og Artplant har stått bak «Battlestar Galactica Online». Artplant har også «G.I. Joe: Special Ops», «Mech Tactics» og «Game of Thrones» i utvikling.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer