(PressFire.no): Microsofts Kinect-kontroller kritiseres gjerne for manglende presisjon og i overkant mye etterslep, to innvendinger som har gjort det vanskelig å overbevise kjernespillere om at bevegelseskontrolleren er fremtiden.
Den har vært en massiv suksess for litt enklere opplevelser, men selv forholdsvis grunnleggende kjørespill har slitt med treffsikkerheten.
Leap-kontrolleren skal være den rake motsetningen - en uhyre presis og fleksibel sensor som lar deg bruke alt fra fingertuppene til spisepinner som styreredskaper - noe du kan se eksempler på i videoen nederst på denne siden.
- Leap er en helt ny måte å samhandle med datamaskiner på. Mer presis enn ei mus, like pålitelig som et tastatur og mer følsom enn en berøringsskjerm. Du kan for første gang styre ei datamaskin i tre dimensjoner, med naturlige hånd- og fingerbevegelser, skriver de på nettstedet.
På sitt enkleste skal Leap være en boks med dioder som plugges inn i datamaskinen og pekes mot brukeren. På mitt mest kompliserte skal den kunne skilne tommel fra pekefinger.
- Du skal kunne lage egne musebevegelser tilpasset dine bruksområder. Du kan til og med koble sammen mer enn én Leap-enhet for å lage et enda større interaksjonsområde, lyder nettstedet.
Maskinvaren skal lage et åtte kubikkfot stort 3D-felt foran seg, som brukerne angivelig skal kunne manipulere med 200 ganger større presisjon enn andre bevegelseskontrollere.
I presentasjonsvideoen under får man et eksempel på hvordan Leap kan brukes til skytespill, der en mannlig spiller tilsynelatende styrer «Half-Life 2» presist med fingertuppene.
Men utviklerne har også større planer. Kinect har allerede blitt brukt av kirurger og til å avdekke autisme, og også Leap skal være av nytte for medisinsk personell.
Kirurger skal kunne se på sykdomsbilder uten å ta av seg hanskene, ingeniører skal lettere se på 3D-modeller og kunstnere skal kunne bruke den som en pekepinne, hevder de.
Vi får se hvor realistiske planene er når Leap utgis i februar neste år, til en veiledende pris på i overkant av 400 kroner.