(PressFire.no): BioWare-veteranen og sjefen for Beamdog, selskapet som nå står bak den nye utgaven av «Baldur’s Gate: Enhanced Edition», har ingen planer om å jobbe med Nintendo med det første.

Det kommer frem av en rekke Twitter-oppdateringer:

- Vi driver ikke med Nintendo-utvikling. Vår forrige erfaring med Nintendo var nok til å sikre at det ikke skjer igjen, skriver Trent Oster på mikrobloggenettstedet.

Videre oppklarer han detaljer rundt erfaringen de skal ha hatt i forbindelse med «MDK2»-versjonen for WiiWare:

- Mine problemer med Nintendo er at de krever 6000 solgte eksemplarer før de betaler noe, en sertifiseringsprosess som tok oss 9 måneder, og en grense på 40 megabyte per spill, fortsatte han før Oster slår fast at «Nintendo er ikke en god plattformprodusent for utviklere. Wii er et leketøy, ikke en konsoll».

«Baldur's Gate: Enhanced Edition» er foreløpig annonsert til Mac, Ipad og pc.

Beamdog er ikke de eneste som klager på størrelsesbegrensingene på WiiWare - «Super Meat Boy»-utviklerne måtte til slutt gi opp å gi ut spillet på Wii. Team Meat hadde opprinnelig gjort en avtale med Nintendo om en Wii-versjon.

- Det var ingen måte å unngå realitetene: at en 40 MB-versjon av «Super Meat Boy» ville ha blitt en bedriten versjon av spillet, sa utvikleren Edmund McMillen om en WiiWare-versjon.

I tillegg ble det nye spillet til «Super Meat Boy»-utvikleren, «The Binding of Isaac» stoppet av Nintendo for «tvilsomt religiøst innhold».

Historien i spillet er løst basert på en historie fra bibelen hvor du tar du kontroll over den nakne gråtende babyen Isaac, hvis mor får en beskjed fra Gud som krever livet til sønnen som bevise for sin tro. 

Kommentarer