For 56 000 never dollar

Revolusjonerer fansen hele spillbransjen ved å hjelpe Tim Schafer?

17. februar 2012 18:43

(Dagbladet): Det er ikke bare minerydding og sultkatastrofer som kan få folk til å åpne lommeboka, noe spilldesigner Tim Schafer tydelig demonstrerte i uka som gikk.

Sist torsdag annonserte han at Double Fine, spillselskapet han driver, ønsket å lage et nytt eventyrspill. Dette er en sjanger som for lengst er blitt erklært for kommersielt død av spillbransjen, til tross for at tusenvis av fans skriker etter mer. «Her er det noe som skurrer», tenkte Schafer.

— Utgiverne forteller oss at eventyrspillene er døde. Våre fans sier at de ikke er det. Hvem har rett? Vel, jeg tror det er på tide vi finner ut, skrev Schafer på sine hjemmesider, og satte like godt i gang en kronerulling via nettjenesten Kickstarter, som har spesialisert seg på såkalt crowdfunding.

Bidrag fra 56 000 fans – så langt

Om ikke utgiverne tør satse på eventyrspillene, fikk heller Double Fine skaffe pengene selv direkte fra fansen.

Og fansen, de lot seg ikke be to ganger.

Det eneste Double Fine fortalte om det planlagte spillet, var at de trengte 400 000 dollar for å lage det. Ikke et spillnavn, ikke et eneste skjermbilde, ingenting annet enn et løfte. 

Etter bare åtte timer hadde de nådd pengemålet, og hadde samtidig slått alle rekorder hos Kickstarter. Men det var bare starten. Fansen fortsatte å gi, og etter ytterligere noen timer var de oppe i en million dollar. 

nærmer de seg - i skrivende stund - to, takket være bidrag fra over 50 000 fans.

Stor giverglede

Noen har gått så langt som å antyde at Tim Schafer med kronerullingen har endret måten spill blir laget og utviklet på for all framtid.

De som har gitt femten dollar eller mer, får samtidig en digital kopi av spillet når det er ferdigutviklet, og pengegaven kan dermed ses på som en avansert form for forhåndsbestilling — bare at pengene går direkte til spillutviklingen, og ikke spillbutikkene. 

Underveis vil alle som har spyttet inn penger, samtidig få innblikk i hele utviklingsprosessen via bakomfilmer og et lukket brukerforum.

Om du ikke kjenner Schafer fra før, er sjansen stor for at du i det minste har snublet borti noen av spillene hans. «The Secret of Monkey Island», «Day of the Tentacle» og «Grim Fandango» er alle spill som mer enn noen andre formet eventyrspillsjangeren under glansdagene på 90-tallet. 

Det er knapt mulig å oppnå en større pondus i spillverdenen enn det Schafer har, og det gjenspeiler seg selvfølgelig i antallet fans. 

Og når Schafer i deres øyne ikke har laget et «ordentlig» spill på mange år (det siste var metalhybridet «Brütal Legend» samt en rekke småspill av ymse karakter) er det naturlig at givergleden er stor.

I fotsporene til Radiohead

Vi har sett liknende eksempler på vellykket direktesalg til fansen i andre deler av kulturlandskapet. Nylig tjente komiker Louis C.K. inn produksjonskostnadene på en timelang standupfilm på ett døgn, etter å ha tatt innspillingen på egen kappe og solgt direkte til fansen for fem dollar filmen. 

Radiohead valgte i sin tid å la fansen selv bestemme prisen på det digitale salget av skiva «In Rainbows». Alle ble grundig advart av den etablerte bransjen, som mente de ville tape stort. Resultatet ble tvert om et solid overskudd, samt uante mengder goodwill hos fanbasen. 

Her hadde riktignok både Louis C.K. og Radiohead et ferdiglaget produkt å vise til, men sjansen er stor for at fansen også hadde betalt for det usett.

På hver sine felt er Tim Schafer, Louis C.K. og Radiohead nemlig dominerende størrelser, også i internasjonal målestokk. Da er det klart at kronerulling har noe for seg.

En sunn evolusjon

Hva da med spillerne i divisjonene under? Her hjemme prøvde Christer Falck seg nylig på noe av det samme, i forbindelse med Morgenbladets kåring av de 100 beste norske skivene. 

Om 300 folk ville bla opp på forhånd for hvert album, ville han trykke dem opp på vinyl. Knapt noen tegnet seg opp, og prosjektet ser dessverre ikke ut til å bli noe av.

Vi snakker nok ikke om en revolusjon av spillbransjen. Men at dette er en sunn evolusjon, er det ingen tvil om. 

Takket være fansens penger får Schafer endelig lov til å lage spillet han selv ønsker, uten at noen spillutgivere får stikke kjepper i hjulene av frykt for å tape penger. Det kan bli magisk og — kjenner vi Schafer rett — temmelig sært. Akkurat slik fansen elsker det.

Kronerullingen har inspirert andre spillskapere til å tenke i lignende baner. Bare i løpet av en uke har flere ytret at de vil følge Schafers prosjekt tett, og med interesse. Blant dem er David Jaffe, kjent for det første «God of War» og i disse dager aktuell med et nytt «Twisted Metal».

Jaffe stilte selv spørsmålet, om noen andre enn Tim Schafer egentlig kan lykkes med en slik fan-finansiering?

Kanskje har også «Half-Life»-utvikler Valve noe å lære? Over femti tusen fans av spillserien har nå meldt seg inn i en gruppe som trygler om opplysninger — hva som helst — om et kommende «Half-Life»-spill. Valve har til deres store misnøye skrudd krana tett igjen. Er det en måte å behandle fansen på, da?

FOTO (Hovedbilde): Tim Schafer (i midten) har i rekordfart samlet inn millioner av kroner fra fansen for å lage deres drømmespill. Her sammen med Rob Halford og Jack Black under lanseringen av «Brütal Legend». (Chris Pizzello/AP/Scanpix).

NB! Denne saken står på trykk i Dagbladet FREDAG (17. februar).


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3