(PressFire.no): Lørdag 7. januar arrangerte Norsk Filminstitutt norgesmesterskapet i gameplay, en konkurranse hvor man skal lage et dataspill på svært kort frist.

Det var hele 22 lag og over 60 deltagere med i finalen, men det ble til slutt 27 år gamle Kristoffer Jetmundsen som stakk av med seieren og 100 000 kroner for spillet «Pace Yourself».

Spillutviklerne måtte lage et dataspill basert på et tema – denne gangen fart. Selve utviklingen eller finpussen måtte foregå mellom 27. desember og 7. januar, det var nemlig mulig å delta med et spill som allerede var i utvikling.

 

«Pace Yourself».

Én uke i utvikling

Jetmundsen brukte likevel ikke mer enn én uke på selve spilldesignet, det bekrefter han ovenfor PressFire:

- Jeg begynte for alvor søndag 1. januar. Men da hadde jeg et ferdig utviklingsmiljø klart på forhånd. Etter dét har jeg jobbet jevnt og trutt hele uka, forteller han, og bekrefter at han tok seg fri fra jobben som webutvikler en uke for å gjøre seg ferdig.

Denne typen støtteordninger mener han er viktig for spillutviklingen. Mange selskaper hadde aldri hatt muligheten til å starte uten støtte, sier Jetmundsen.

Likevel forteller han at problemet med støtteordningene er forventningene til ferdigstillelse - at det ikke er så enkelt som bare å handle spill som hyllevare.

- En investor vil for eksempel ikke regne med at mer enn 10 prosent av de investeringene han gjør vil tjene penger, forteller han.

 

Kaja Hench Dyrlie.

- En suksess

Vinneren synes selv at det var mye bra i finalen, og avslører at han følte hardest konkurranse fra spillet «Gravity» - et spill hvor du styrer et romskip mellom planeter mens det også blir påvirket av tyngdekraft.

Kristoffer studerte spill og media på høgskolen i Hedmark og har tidligere fått økonomisk støtte gjennom spillstudioet Tumbleweed for utviklingen av «Umami», et prosjekt som nå dessverre er lagt ned.

Tumbleweed fikk imidlertid gitt ut et spill til Iphone kalt «Skybound».

Kaja Hench Dyrlie fra Norsk filminstitutt er ansvarlig for arrangementet og hun er svært fornøyd med oppslutningen:

- Vi er kjempefornøyd med både oppslutning og nivå. Og vi fortsetter garantert neste år også, og da blir det nok enda bedre, forteller Kaja Hench Dyrlie til PressFire om arrangementet.

- Dette gjenspeiler også vårt inntrykk av hva som skjer der ute. Det er mye aktivitet innen spillutvikling i Norge. 

 

Både publikum og en fagjury var med i prosessen med å finne både finalister og vinner. Juryen kom til slutt frem til fem finalister, hvor publikum til slutt stemte frem en vinner. Dette er andre året NM i Gameplay blir holdt.

FOTO (hovedbilde): Jarle Hrafn Grindhaug/PressFire.no.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer