Kan spill kontrollere sinnet ditt?

Når spill og virkelighet går i surr.

22. september 2011 12:33

Noen ganger kan spill og virkelighet gli litt i ett. Når du begynner å se helsebarometere over hodene på venner og familie, så har den psykologiske tilstanden «Game Transfer Phenomena» (GTP) gjort sitt inntog.

Frustrert over reaksjoner

42 aktive gamere i alderen 15 til 21 er intervjuet i studiet, og ifølge GameSpot har de opplevd for eksempel å se spillmenyer når de ikke spiller, eller å instinktivt gå etter en knapp på en ikke-tilstedeværende kontroller når visse situasjoner oppstår.

I bloggen sin skriver forskeren at hun er frustrert over at mange mediers reaksjon på studiet har vært å prøve å stigmatisere spill.

- GTP-prosjektet utforsker effektene av spill, men uten å kalle det patologisk. Prosjektet prøver heller å forstå hvorfor og hvordan GTP oppstår hos noen spillere, og hvem som kan være mottagelige, skriver hun.

Automatiske handlinger

Det gjenstår mye forskning før en helt kan forstå seg på fenomenet.

Studiet har vist at å spille videospill kan fremkalle automatiske tanker og handlinger, og selv om de fleste som ble intervjuet sier de fint klarer å skille den virkelige verden fra spillenes, har det ført til bisarre opplevelser.

På den annen side, så sier halvparten av dem at de ofte bruker elementer fra spill til å løse problemer i det virkelige liv.

Etter en del timer med intense skytespilldueller i min egen stue, har jeg ofte tatt meg selv i å reagere lynkjapt og så å si sikte inn med høyrestikka når jeg ser en bevegelse i vinduet bak TV-en, fra bygården på den andre siden av veien. Jeg har også sendt av gårde en del hærer med lysende statusbarer svevende over seg når jeg er på vei i søvn om kvelden. Kanskje jeg er mottagelig for GTP?

Foto: Creative Commons.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3