Hvorfor er ikke «Minecraft» på Steam?

Skaperen bak suksessen forklarer.

30. august 2011 14:00

«Hvorfor finnes ikke Minecraft på Steam?». Det er spørsmålet Markus Persson, eller «Notch» som han populært kalles, fikk under en paneldebatt under PAX i Seattle.

Persson er selvfølgelig hjernen bak det etterhvert ekstremt populære sandkassespillet «Minecraft» (som undertegnede hadde på topp tre i fjor, kun bak «Mario Galaxy 2» og «Red Dead Redemption»), og måtte svare på hvorfor brukerne av Valves nettbutikk ikke kan få kjøpe og oppdatere spillet gjennom Steam.

- Å ha spillet sitt på Steam begrenser mye av det vi kan gjøre med spillet og hvordan vi får lov til å kommunisere med brukerne våre, forklarer «Notch» på bloggen sin.

- Vi kan ikke for eksempel selge kart på hjemmesiden som ville virket på Steam-kundene på en måte Valve ville vært fornøyd med. Dette ville splittet brukerbasen i to, der bare noen spillere ville ha hatt tilgang til alt det merkelige vi har lyst til å legge til i spillet.

Et lite håp for Steam?

Alt er ikke tapt når det kommer til Steam-integrering, men det er tydeligvis en del uenigheter som fortsatt må gjevnes ut før spillet eventuelt vil ligge på tjenesten.

- Vi snakker med Valve om dette, men jeg skjønner at de vil kontrollere det som ligger på plattformen deres.

«Minecraft», som snart bikker 3,5 millioner solgte eksemplarer, får du kjøpt gjennom Minecraft.net allerede for litt over hundrelappen, pluss at spillet også er tilgjengelig på Sony Ericssons Xperia Play.

Under E3 i juni fikk vi også vite at det senere i år vil komme en Xbox 360-versjon som støtter (men ikke krever) Kinect.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3