Full forvirring og krangling rundt populær spillmotor

Norsk utvikler: - Om dette er en avgjørelse Unity vil stå fast ved, så er alle mine planer døde.

11. januar 2019 15:24

(PressFire.no): Det var i går at alarmen gikk i spillutviklermiljøet da den svært populære spillmotoren Unity oppdaterte brukervilkårene sine.

I vilkårene het det plutselig at det ikke var tillatt å bruke Unity sammen med strømme- eller skytjenester. Improbable, som lager tjenesten SpatialOS la ut et blogginnlegg om hvordan dette vil hindre spill som bruker skytjenester i å bli utgitt.

- Gjør vondt

Flere spillstudioer som bruker skytjenester reagerte med sjokk, og malte et svært dystert bilde av kostnaden i både tid og penger for å bytte spillmotor - eller om de rett og slett nå må legge ned.

Norske Trond Fasteraune forteller til GamesIndustry.biz at «om dette er en avgjørelse Unity vil stå fast ved, så er alle mine planer døde» og slår fast at «det gjør vondt».

Årelang disputt?

Men i ettertid viser det seg at Unity og utvikleren av SpatialOS, Improbable, sannsynligvis har hatt en disputt over flere år. Unity mener på sin side at Improbable har brutt retningslinjene for brukervilkårene i mange år, og hevder å ha gitt dem advarsel så langt tilbake som for «over et år siden».

Unity bedyrer i et blogginnlegg at ingen prosjekter skal lide over oppdateringen i brukervilkårene.

Unreal Engine melder seg på

Samtidig har Improbably på siden nå alliert seg med Epic Games, hvor de tilbyr seg å betale for de som vil bytte fra Unity til Epics egen Unreal Engine. 25 millioner dollar er satt av i et fond til formålet.

På Twitter spekulerte Tim Sweeney i Epic Games om Unity nå skal hindre alle skybaserte flerspillerspill.

- Du kunne ikke drevet «Fortnite», «PUBG» eller «Rocket League» under disse brukervilkårene, mener han.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3