– Medietilsynets rolle er å bidra til å fremme trygg bruk

Svarer på kritikk etter «Fortnite»-utsagn.

9. oktober 2018 11:32

Medietilsynets direktør Mari Velsand

KOMMENTAR (PressFire.no): Erik Fossum kritiserer Medietilsynet 29. september for vår kommentar om at vi synes det er problematisk med store pengepremier i forbindelse med «Fortnite»-turneringen som nylig ble arrangert av Polaris under Gigacon 2018.

I den forbindelse ønsker Medietilsynet å utdype sine synspunkter.

Medietilsynet anerkjenner at dataspill for mange er en viktig og utviklende hobby og sport. Mange barn og unge spiller dataspill, og Medietilsynets rolle er å bidra til å fremme trygg bruk, gi relevant informasjon og gode råd både til foreldre og de unge selv.

Ett av Medietilsynets råd er å følge PEGIs anbefalinger for aldersgrenser på dataspill. Derfor mener vi at de som arrangerer turneringer med dataspill der barn og unge er blant målgruppene, bør operere med aldersgrenser i tråd med PEGI-merkingen, eller i det minste kreve foreldresamtykke for deltakelse.

Vi mener arrangøren med fordel kunne kommunisert hvilke aldersgrenser de opererer med, eller hvilke målgrupper de retter seg mot, ikke bare svare at man må begynne tidlig om man ønsker å bli god. Om målet er å lage et arrangement for barn, så kan man spørre seg om høye pengepremier er den beste belønningen?

Medietilsynet har ikke noe tilsynsansvar på dataspillfeltet, men har en rådgivende rolle gjennom sitt arbeid med beskyttelse av barn og unge. I et slikt perspektiv mener tilsynet at både arrangører, foreldre, barn og den offentlige samtalen er tjent med tydelige rammer og informasjon.

Når et arrangement som det vi her snakker om verken har noen nedre aldersgrense eller tilrettelegger for foreldresamtykke for deltakelse, og i tillegg opererer med store pengepremier, mener Medietilsynet det er på sin plass å uttrykke skepsis. At vi ikke har gjort det i forbindelse med andre arrangementer innen sjakk eller snowboard som Fossum trekker frem, handler om at dette er utenfor vårt ansvarsområde. Det er ikke dataspill.

Mange store og populære dataspill har sterke kommersielle krefter bak seg. Vi ser at kjøps- og pengepress i spill er en utfordring som barn og deres foreldre må håndtere daglig, og ikke alle sider ved spillingen er uproblematisk.

Store pengepremier på arrangement som er åpent for barn, uten at det heller kreves foreldresamtykke, kan være en av disse sidene. Det mener vi det er på sin plass å påpeke.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3