Dette spillet var så enormt populært i Japan at politiet ba om hjelp

Skaperne bekrefter at gammel myte stemmer.

14. juni 2018 11:36

(PressFire.no): Det har i årevis gått rykter om hvorfor Square Enix sluttet å ha lanseringene av «Dragon Quest»-spillene på ukedager og kun i helgene – den såkalte «Dragon Quest»-loven.

Skulket skolen

Ryktet skal ha det til at myndighetene dermed innførte en lov om at nye spill i serien ikke fikk lov til å lansere i ukedagene.

Nå bekrefter produsenten på «Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age», Yuu Miyake, at deler av myten er sann overfor Gameinformer.com.

Han forklarer at spillene i serien i gamle dager ble sluppet på torsdager og at det i gamle dager tok så lang tid å produsere nok spill at det ble fort utsolgt og enorm etterspørsel.

- Da «Dragon Quest III» kom ut var det svært mange som skulket skolen for å kjøpe spillet, forklarer Miyake og fortsetter at de ble kontaktet av politiet.

«Dragon Quest III» ble sluppet i 1988 og solgte én million eksemplarer den første dagen i salg og nesten 300 elever ble arrestert for skulking. Spillet solgte totalt 2,8 millioner eksemplarer i Japan alene.

 - Politiet sa «Dere må gjøre noe med dette. Dette er ikke ok.» Dette var rundt tiden som Enix (Journ. anm. Square ble slått sammen med Enix i 2003), og derfor begynte vi å kun selge «Dragon Quest» på lørdager. Faktisk er det den eneste serien som blir solgt på lørdager.

Det er altså ikke en egentlig lov som hindrer serien i å lansere på ukedager, men en selvpålagt regel fra Enix.

Nytt spill i september

«Dragon Quest»-serien har ikke vært like populær i vesten, men under E3 ble det bekreftet at Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age» slippes i vesten i september senere i år, mens det har vært ute i japan siden juli 2017.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3