Viseguvernøren i Texas gir dataspill skylda for helgas skolemassakre.

- 85 prosent av spill er voldelige, og hva er det disse spillene lærer deg? Å drepe folk.

21. mai 2018 14:30

(PressFire.no): Trump dro hele spillindustrien tilbake til nittitallet da han tidligere i år blåste liv i «påvirker voldelige dataspill barn»-debatten.

- Jeg hører flere og flere folk si at mengden vold i dataspill virkelig påvirker tankene til unge personer, sa presidenten da, før han hadde et møte med bransjeorganisasjonen ESA – der han startet møtet med å vise en kavalkade av voldelige spill.

Nå backes han opp av vise-guvernør i Texas, Dan Patrick, som også går hardt ut i media mot dataspill.

Dette etter helgas skoleskyting ved Santa Fe High School i Houston, hvor 10 personer ble drept og ytterligere 10 personer skadd. Santa Fe-skytingen er den førtiførste skytingen i USA i 2018.

- 85 prosent av spill er voldelige

Patrick peker mot en rekke ting han mener er skyld i skoleskytingene: Fjerningen av religion i skoler, for mange dører på skoler, abort og mest av alt: Voldelige dataspill.

- Dataspill-problemet må vi ta tak i, i dette landet, skal vise-guvernøren ha sagt, ifølge CNN.

- Basert på all forskningen vi har gjort, så spiller 97 prosent av alle tenåringer dataspill, ifølge psykologer og psykiatere. 85 prosent av disse spillene er voldelige. Og hva er det disse spillene viser deg hva du skal gjøre? Å drepe folk.

- Det overveldende flertallet av forskere kan fortelle deg at dette gjør dem nummen mot volk, gir dem mindre empati mot sine ofre og gjør dem mer aggressive. Påvirker det alle som spiller? Nei, men det er åpenbart en del av problemet.

Patrick gikk så hardt ut mot både mangelen på religion i skolen og at det er for mange aborter i delstaten, før han igjen kom tilbake til dataspill:

- Vi har utrolig forferdelig vold i dataspill, to timer om dagen for ungenes øyne. Også lurer vi på hvorfor dette skjer med enkelte studenter?

Ingen data

Patrick backer ikke opp påstandene sine med noen form for verifiserbar data, men det tar ikke lang tid før vi finner info som radbrekker det meste av de.

I 2017 var det kun 13 prosent av alle spill utgitt i USA som fikk 17 års aldersgrense («M-rating»). Av disse er det også mange spill som ikke inneholder realistiske våpen, eller som ganske enkelt ikke har skyting i det hele tatt.

Den største bolken av de 1948 spillene som kom ut hadde aldersmerkingen tre år.

Patricks påstand om at «den overveldende flertallet av forskere mener spillere er mer aggressive» stemmer heller ikke, snarere tvert imot.

Det er nemlig gjort en del forskning på korrelasjonen mellom vold i spill og vold i det virkelige liv, der metastudier peker mot at det ikke er noen særlig påvirkning. Noen studier viser at sportsspill, ikke voldsspill, kan gi økt aggressjonsnivå.

I 2014 gikk psykologiprofessor Christopher Ferguson ved Stetson Universitet ut og ba folk i viktige politiske stillinger å slutte å legge skylda på dataspill. I en omfattende studie konkluderte teamet hans at det neppe var noen sammenheng mellom å spille voldelige spill og å utføre vold.

Vise-guvenøren nevner ikke våpenlovgivning eller tilgjengeligheten av våpen som en faktor, men mener heller at «våpenkontroll starter hjemme hos folk». Han er også en sterk tilhenger av å utstyre alle lærere med skytevåpen.

Dan Patrick gikk også ut i en egen pressekonferanse der han mente at skoler i delstaten hadde for mange inn- og utganger.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3