LONDON (PressFire.no): Skjønt bilspill er kanskje ikke helt dekkende lenger. Nytt er nemlig blant annet at du kan gjøre langt mer enn å bare ragge rundt i diverse biler. Mer om det litt senere.

Tidligere i vår tok vi turen til Mercedes Benz World, som ligger ved Brooklands-racerbanen i Weybridge. Brooklands var verdens første bane bygd spesifikt for billøp, og deler av banen eksisterer den dag i dag, om enn i noe redusert forfatning. I dag ligger det et langt mer moderne baneanlegg side om side med restene av den legendariske racerbanen.

Det ble ikke noe kjøring i heftige AMG-modeller fra Mercedes under oppholdet utenfor London, men det ble tid til desto mer kjøring i «The Crew 2», spillet som skal dukke opp til Playstation 4, Xbox One og PC 29. juni i år.

 

Likt, men med mye nytt

Det er vel fire år siden Ubisoft slapp storsatsingen «The Crew» dukket opp til konsoll og pc. Spillet bød på en enorm, åpen verden for du kunne kjøre alt fra halvdaffe familiebiler, til supersportsbiler og diverse off road-ere. Etter hvert dukket det også opp tilleggspakker som ga tilgang til motorsykler, monstertrucker og politibiler.

Spillet hadde benene godt plantet i arkadeverdenen, med en kjørefysikk og stil som var lett å lære, og relativt grei å mestre. Spredt over en kraftig krympet versjon av USA kunne du delta i alskens forskjellige billøp, politijakter og forskjellige ferdighetsutfordringer.

Det hele var litt som «Test Drive Unlimited»-spillene, men på steroider, og med enda mer integrert nettdel. I «The Crew» var det nemlig et krav om at du alltid var på nett. Ulempen var, og er fortsatt, at det tar litt tid å komme seg inn i spillet, og at du ikke får spilt om du av en eller annen grunn skulle være uten nettilgang. Fordelen var, og er, at du når som helst kan møte på andre spillere i den åpne verdenen, og utfordre eller samarbeide med dem i alle de tidligere nevnte løpstypene.

«The Crew» var et litt spesielt spill, og slo sånn halvveis an. For min del likte jeg det godt, og spilte det mye, til tross for at jeg normalt sett foretrekker langt mer realistiske bilspill. Spillet var litt sånn elsk det eller hat det. Det blir spennende å se om Ubisoft og utvikleren Ivy Tower klarer å fenge flere spillere over lenger tid denne gangen.

 

Kjør USA på tvers på en halvtime

I løpet av vår snartur til England fikk vi tilgang til hele spillet, om enn i litt uferdig utgave. Det kunne imidlertid se ut til at det mest var småpuss igjen før spillet var helt klart, for i løpet av våre timer i spillet merket vi lite til noen som helst problemer.

I likhet med forrige spill er «The Crew 2» lagt til en kraftig krympet versjon av USA, og kartet er omtrent like stort som forrige gang. Det innebærer at det bør ta deg et sted mellom 30 og 45 minutter å kjøre kartet på tvers, litt avhengig av bilen du kjører, hvor mye trafikk du møter på og hvor god kontroll du har på bilen.

Selv om kartet er kraftig krympet ned, sammenlignet med virkelighetens USA, har Ivory Tower fått på plass en rekke store byer du kan boltre deg i, i tillegg til småbyer spredt rundt på kartet. Flere rendyrkede racerbaner er også på plass. I tillegg har du selvsagt enorme mengder terreng, skoger, ørkener, fjell og våtmarker å herje rundt i, og ofte er det vel så morsomt som å holde seg langs veien.

Som tidligere er forskjellige løpsdisipliner fordelt på forskjellige områder. Forrige gang var det regioner og faksjoner, denne gangen er det «familier». En «familie» driver med gateløp, en annen med båt, en med fly, og så videre. Etter hvert som du spiller deg oppover i gradene vil du få tilgang til nye disipliner og nye typer kjøretøy.

 

Luft, sjø og landevei

En av nyheten i «The Crew 2» er at du kan kjøre mer enn bare biler. Ivy Tower har nemlig lagt til både båter og fly, i tillegg til at motorsyklene fra «Wild Run»-tilleggspakken er tilbake. Hopper du i et fly kan du regne med å krysse kartet langt raskere enn i en bil, mens du nok må regne ganske mye ekstra tid om du prøver å gjøre det samme i en båt.

Ivy Tower skal ha skryt for måten de har løst dette å bytte mellom forskjellige kjøretøytyper. Hold inn høyre styrestikke og velg for eksempel fly, og du vil automagisk sveve opp til et fly. Velger du å gå fra fly til bil svever du, eller faller kontrollert om du vil, ned på bakken og er klar til å kjøre videre. Det hele går raskt og veldig glatt, og er løst på en snedig og stilig måte.

 

God og underholdende kjørefølelse

Bilkjøringen i «The Crew 2» er veldig lik slik den var i det første spillet. Det er lett å kjøre raskt, passe lett å sladde, lett å hoppe, men også lett å tabbe seg ut. Ikke fryktelig realistisk, tidvis litt flytende, men samtidig akkurat passe presis. Undertegnede startet med standardinnstillingene, før det var på tide å slå av det som var av hjelpemidler. Er du av typen som liker å føle at du har litt mer kontroll på hva som skjer med bilen din kan det være en fordel å gjøre det samme.

I løpet av timene med «The Crew 2» fikk vi prøvd oss på de fleste bilvariantene, fra sportsbiler, via off roadere og sladdekjerrer, til rene baneracere. De forskjellige klassene oppfører seg distinkt annerledes, og det er lurt å velge riktig bil til løpet du skal kjøre.

Spesielt sladdekjerrene, eller driftebilene om du vil, oppfører seg veldig annerledes enn de andre bilene i spillet – slik det for så vidt også var i forrige spill. Mens litt mer realistiske spill bruker samme fysikk uansett, og det går mer på ferdigheter med gass, brems og posisjonering i veibanen, har Ivory Tower valgt en typisk «arkadete» løsning.

For mens de vanlige bilene lett kan sladdes med, er det verre å holde driften i like med dem. Med sladdekjerrene er det på sin side nesten umulig å gjøre annet enn å ligge sidelengs. Her trenger du ikke tenke så mye på håndbrekk eller bremser, men mest på ratt og gasspedal.

Det er så klart fortsatt farlig lett å gasse litt for mye, noe som resulterer i både krasjer og snurrer. For en som er vant med å drifte i «Forza»-spillene, tok det sin tid å venne seg til sladdingen i «The Crew 2» - noe som er ganske tydelig i klippene i videoen.

 

Opp i lufta eller ut på sjøen

Nytt av året er altså at du ikke lenger bare holder deg på landjorda. Nå skal du også opp i lufta eller ut på vannet. Det er med flyene som med bilene, det er lett å fly dem, men litt verre å mestre dem.

Flyene i spillet er av typen akrobatfly en gjerne ser i presisjonskonkurranser. Løpene vi kjørte var lagt opp slik at du skal gjennom porter, kjøre slalåm, loope og gjøre alskens annen luftakrobatikk. Desto bedre og raskere du klarer det, desto flere poeng tjener du. Du kan også tjene poeng, som øker spillernivået ditt, og på den måten gir deg tilgang til flere løp, bedre kjøretøy og bedre oppgraderingsdeler, ved å fly fancy også utenfor løpene.

Nytt av året er for øvrig at poengene ikke lenger er kalt XP. Nå samler du i stedet på fans. Det er en vri vi har sett i flere andre spill tidligere. Det er litt hipp som happ hva man kaller det, poeng er poeng i slike spill.

Du kan du tjene både penger og fans på å fly under broer og gjøre forskjellige luftakrobatikkøvelser. Det var ikke så veldig mye trening som skulle til før vi hadde relativt god kontroll på flyet, og det var morsomt å trikse både alene og sammen med medspillerne – selv om vi aldri helt fikk til å ligge buk mot buk eller cockpit mot cockpit med flyene. Det får vi heller prøve å mestre når vi får spillet i hus.

 

Ut på bøljan blå

Da var det enklere med båter, du må vel å merke må holde litt øye på bølger og sjø, men for det meste kan du kjøre det remmer og tøy kan holde. Vi fikk ikke kjørt fryktelig mye båt i løpet av våre timer med prøvekjøring i «The Crew 2», men noe ble det. Vannet i spillet ser fantastisk ut, og båtene beveger seg troverdig i vannet. Det er likevel ikke til å stikke under stol at det nok var båtkjøringen som, i alle fall det vi fikk testet, var det minst interessante med «The Crew 2».

Nå skal det imidlertid sies at vi ikke fikk prøvd oss veldig mye på vannet i løpet av spilletiden i «The Crew 2». For eksempel ser powerboats i kanaler og fontener rundt kasinoene i Las Vegas noen hakk heftigere ut enn større båter ute på åpent vann. Det får vi imidlertid vente til nærmere slippdatoen med å teste ut.

 

Gjenkjennelig, men også helt nytt

Med «The Crew 2» virker det meste å ha blitt kraftig oppdatert fra forrige gang. Likevel kjenner man seg fort igjen. Grafikken er kraftig forbedret, og både kjøretøy og landskap så flott ut. Vi likte også at det denne gangen er mer ujevnheter i terrenget, slik at bilene kastes litt mer frem og tilbake, og hopper og spretter litt mer enn forrige gang.

Det vi ikke er like begeistret for er at det fortsatt er et krav at du er på nett for å spille – det var i alle fall det vi fikk forklart. De siste ukene har vi nemlig hentet frem «The Crew» for å friske opp hukommelsen litt, og få ting er så frustrerende som å bli kastet ut av spillet midt i et løp, eller egentlig når som helst, fordi kontakten med spillserveren kuttes. Det er også kjedelig å ikke få logget inn og spilt når vi vil, noe vi har opplevd flere ganger med «The Crew» den siste tiden.

Her hadde vi gjerne sett at Ivory Tower og Ubisoft hadde valgt en løsning mer lik den Atari i sin tid hadde med «Test Drive Unlimited», hvor du like godt kan spille på nett med andre, som uten nett, og det meste fungerte ganske knirkefritt.

Hvor stort problem nettoppkoblingen eventuelt blir når spillet vil tiden vise, og vi får håpe de er litt bedre forberedt for lansering denne gangen enn de var med det første spillet. Der var det nemlig titt og ofte at man ikke fikk logget på, eller ble logget av midt i spillet, den første tiden.

Reise er dekket av Ubisoft.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer