Det nye «Tomb Raider» koster over én milliard kroner å lage

Men nå ser Eidos-sjefene mot «Hellblade» for inspirasjon.

14. mai 2018 14:06

(PressFire.no): I et intervju med Gamesindustry.biz kommer Eidos Montreal-sjef David Anfossi med noen tall som har fått en del øyenbryn til å heves.

Det neste «Tomb Raider»-spillet skal visstnok ha et budsjett på 800 millioner kroner, i tillegg til et markedsføringsbudsjett på 280 millioner kroner på toppen. Det betyr at spillet koster over én milliard kroner å lage.

Studioet har over fem hundre ansatte i sving til enhver tid, i tillegg til flere eksterne selskaper som hjelper til.

- «Tomb Raider» og andre spill koster mellom 75 og 100 millioner dollar å lage. Så det er definitivt et press for oss der, det greier vi ikke unngå. Men vi har en veldig sterk prosess vi går gjennom. Vi har holdt på i ti år nå, og har våre egne måter å teste ting med spillerne, å forberede og gjøre markedsanalyser og brukerundersøkelser, sier Anfossi til nettsiden.

Dette for å minimere risikoen for en totalflopp.

Enkeltspillerspill er derimot ikke noe Anfossi ønsker å kutte ned på, så de som tror det er over og ut for store spill du kan spille alene (slik EA påstår), kan ta det med ro.

 - For meg er de like sterke som alltid, og det skal vi fortsette med.

Personlig har han spilt «Hellblade», et spill utviklet av rundt 20 utviklere med et relativt lite budsjett, og blitt inspirert av dette. Kanskje kan det være katalysatoren for en annen måte å lage historiedrevne enkeltspillerspill fremover, mener han.

- Det er helt amazing. Det er veldig cinematisk, det er karakterdrevet, det er en god opplevelse som jeg liker mye.

Du kan lese hele intervjuet hos GamesIndustry.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3