OSLO (PressFire.no): Ikke før jeg har fått satt meg ned kommer det en kavalkade med kjente lyder fra hundrevis av Nintendo-klassikere.

- Here we go, you’re number one, it’s a me… Mario.

I andre enden av sofaen sitter mannen bak den velkjente falsettostemmen med «italiensk» aksent – Charles Martinet (62).

Har du noen gang angret på at du endte opp med den lyse stemmen, kontra en mørkere og grov variant?

- Ikke en eneste gang. De er en så stor glede å gjøre stemmen til Mario, sier han og følger opp med en ny kavalkade av kjente linjer.

Jeg får oppriktig inntrykk av at Martinet elsker å møte «Mario»-fans, og han forklarer at det handler om å spre glede – å se fans lyse opp i ansiktet før smilet kommer.

- Hvis jeg sier «Here we go» eller «You’re number one» så bringer det fram smilene i folk, som det akkurat gjorde hos deg. Da tenker jeg at det er så gledelig og en ære, og noe jeg ønsker at alle skal oppleve i livet.

- Det er et privilegium å få spre glede hos folk.

 

Prøving og feiling, dedikasjon og eksperimentering

Denne gangen er han innom Oslo på vei ned til Sandefjord og Retrospillmessen på oppdrag som gledesspreder.

Når jeg spør om det er noe av grunnen til at stemmen hans har blitt så ikonisk gjennom årene, gir han all æren til spillskaperne.

Han mener at kjærligheten og kulturen for å lage spill i Nintendo er mye av nøkkelen.

- Disse folka jobber i årevis med et spill, bare for at det skal bli fantastisk. Spill som «Mario Odyssey» blir ikke bare dradd opp av hatten, sier han. Jeg er usikker på om han akkurat kom med en nøye planlagt metafor eller ikke.

Ifølge Martinet er det mye prøving og feiling, dedikasjon og eksperimentering når arbeidsgiveren bygger universene sine.

- Hvis du noensinne har prøvd «Super Mario Maker» og tenkt at du kan lage et nivå… det å lage et nivå som forfører deg, men likevel er utfordrende nok.

Han påpeker hvordan de må holder deg interessert og inspirert til å holde deg der til neste nivå. Og så det neste nivået og det neste igjen.

- Det krever et visst nivå av kjærlighet for spillet.

 

Charles Martinet i «Runner 3».
Verdens morsomte bransje

Når vi spør Martinet om det er noen andre jobber som er nær hjertet hans er han ganske kjapp med å ta opp «Runner 3».

Han har ikke bare fortellerstemmen i spillet, men har blitt en spillbar figur.

Han berømmer Choice Privisions, tidligere Gaijin Games, for å være fantastiske utviklere å jobbe med.

- Dataspill er det morsomste i verden å jobbe med, sier han og utdyper.

- All jobb er moro når du er skuespiller, fordi du blir innkalt for å bare leke på jobb.

- Men dataspill er spesielt moro, fordi de som lager dem har en lidenskap for å lage dem. En lidenskap for å utforske dem, sier han og mener at du ikke kan finne den samme lidenskapen noe annet sted.

- Å lage en film er et kunstverk, men å lage et dataspill er et annet type kunstverk. Det er fantastisk.


Magisk, ifølge stemmen selv.
Mario nærmest hjertet

Martinet har bidratt til en rekke spill, inkludert «Ratchet & Clank» og «Skyrim». Likevel er det Mario som ligger hjerte nærmest.

Hva er favorittspillet i Mario-serien.

- Jeg er rar sånn sett. Hver gang jeg ser et nytt spill, så blir det mitt nye favorittspill.

- «Mario 64» er jo mitt første tittelspill og det var fantastisk. Jeg har fremdeles så gode minner fra innspillingen.

Han minnes hvordan de brukte animasjonssystemer i sanntid.

- Det å se Mario tre inn i en tredimensjonal verden var spektakulært.

Videre nevner han både «Super Mario 3D World» og «Mario Galaxy» som noen fra favorittlista.

- Men så har du «Mario Odyssey», som bare er et magisk spill, mener han og ytrer ønske om at han var flinkere til å faktisk spille dem.

- Jeg kommer til et visst nivå, men da står jeg plutselig fast og må finne en nevø eller niese… «hjelp!».

- Og så fikser de det.

- «Jeg ringer deg når jeg står fast igjen», siter han seg selv.

 

«Super Mario 64».
- Finn lidenskapen din

Martinet virker spesielt opptatt av at folk skal jobbe med det de er lidenskapelig opptatt av – nærmest som et slags samfunnsoppdrag – fordi hvis du liker det du jobber med, så sprer du glede til andre.

- Det er fort gjort å gå tredemølla. Livet går så fort.

- Jeg er 62 nå og det føles som om jeg akkurat ble stemmen til Mario og stemmeskuespill.

- Var det ti år siden? Fem år siden? Var det i går? Nei, det var 28 år siden, og jeg har vært skuespiller i 40 år nå og gjort over hundre skuespill, hundrevis av spill, hundrevis av firmavideoer og hundrevis av radioreklamer.

- Det har vært kjempegøy, men det skjedde også så fort. Du må finne gleden i det du gjør for å sakke tiden. Men også for å spre glede.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer