(PressFire.no): Det var rundt juletider i 2016 at Australia forbruker- og konkuranseombud ga spillgiganten Valve en bot pålydende tre millioner dollar, rundt 23 millioner kroner med dagens kurs, for å villede kundene på Steam i landet.

Sakens kjerne er den manglende returrettordningen før innføringen av angreretten i 2015, og da spesifikt hvordan de drev butikk mellom 2011 og 2015.

Valve anket imidlertid dommen til høyesterett og argumenterte med at de egentlig ikke drev butikk i Australia og at digitale varer ikke kan klassifiseres som «varer».

En dommer avviser imidlertid nå anken og slår fast at programvare, eller digitale varer, er «varer» i henhold til loven.

Saken setter nå også presedens for andre utenlandske firmaer som selger programvare i landet, sier kommisjonær Sarah Court fra forbruker- og konkurranseorganisasjonen ACCC om dommen.

Angrerett og forbrukerrettigheter har også vært på agendaen til norske Forbrukerrådet og nylig sendte de brev til Nintendo og ber dem redegjøre for manglende mulighet til å avbestille forhåndsbestillinger.

Våre undersøkelser viser også at Microsoft og Sony synder med sine løsninger.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer