Sør-Koreanske spillselskaper bøtelagt for loot box-manipulering

Landets konkurransetilsyn slo ned på for lave vinnersjanser.

11. april 2018 11:09
«Sudden Attack»

(PressFire.no): Tre forskjellige Sør-Koreanske spillutviklere har fått bøter av myndighetene for å angivelig ha lurt brukerne sine med loot-bokser.

Til sammen er selskapene Nexon, NetMarble og NextFloor bøtelagt for 7,3 millioner kroner av det Sør-Koreanske konkurransetilsynet. Den største enkeltboten er til Nexon, som må betale nesten 6,9 millioner kroner.

Grunnen skal være at Nexon ikke informerte om vinnersjansene i en spesialmodus i spillet «Sudden Attack». Der ble avholdt et spesielt event hvor spillerne kunne kjøpe loot-bokser som ga deg puslespillbiter.

Samlet du alle tolv bitene i et sett, fikk du spesielle kosmetiske gjenstander i spillet.

Én loot-boks kostet mellom seks og syv kroner, hvilket i teorien skulle bety at det kostet rundt en hundrings for alle bitene, men spillerne innså kjapt at enkelte av bitene nesten aldri dukket opp.

Konkurransetilsynet mener at Nexon tilbakeholdt informasjon om sjansene for å få tak i disse bitene, som deres undersøkelser fant ut det bare var 0,5 prosent sjanse for å få tak i (i motsetning til de andre bitene).

I et tilfelle skal en spiller ha brukt over 3000 kroner for å få tak i alle bitene.

Selskapet NetMarble hadde også et lignende event i spillet «Monster Taming», men der fant tilsynet ut at sjansen for å vinne et spesialmonster var forsvinnende lavt – omtrent 0,0005 prosent.

Alle selskapene skal også ha blitt bedt om å skjerpe praksisene sine rundt loot-bokser. NetMarble har sendt ut en beklagelse, og lover å rydde opp, mens Nexon på sin side sier at de kommer til å anke dommen, fordi de mener tilsynet har feiltolket beskrivelsen av loot-boksene i spillet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3