(PressFire.no): For en stund tilbake ble det klart at e-sport skulle bli en medaljegren under Asialekene i 2022. Dermed var debatten om e-sport også skulle være med i OL igjen på bordet.
Asialekene er annerkjent av Den Olymiske Komité (IOC), og regnes som den nest største flersportslige begivenheten etter selve OL.
IOC sa derimot rett frem nei til å ha med voldelige spill i Lekene, men kunne være tilbøyelig for å ha med idrettsspill og lignende.
Har med IOC for å se på e-sport
Sjefen for Alisports, Zhang Dazhong, sier nå at de har hatt samtaler med IOC om å innføre e-sport som OL-gren, og at de gjennom disse samtalene har lært mye.
- Vi har begynt å forstå deres verdier bedre, som å stå bak fred i verden. Derfor vil vi fremover fokusere mer på spilltitler som faktisk har noe med sport å gjøre, istedet for spill som fokuserer på vold og slakting, sier Dazhong til Bloomberg.
Det er fortsatt uavklart akkurat hvilke spill som eventuelt får innpass eller ikke, men planen er å fokusere på sjangere som fotballspill og racingspill.
Alisports har endt opp som en av de største og mest inflytelsesrike pådriverne for å få spill inn i OL, og avholder denne uka World Electronic Sports Game, hvor IOC er med for å observere.
Kan ikke ta betalt
Han påpeker også en av de kanskje største vanskelighetene med e-sport, at det er store økonomiske interesser som ligger bak selve «grenene», altså spillene.
- Vi mener at oss som en tredjeparts arrangør er en bedre match med IOCs prinsipper innenfor rettferdighet. Om du er en spillprodusent vil du bli anklaget for å pushe spillet ditt for egen vinning.
Spillskaperne må gi opp rettighetene til bruk under OL uten å kreve kompensasjon, sier Dazhong.
Det hører med til historien at heller ikke Alisports og Alibaba er uten vinning om voldelige spill ikke får være med i OL. Dette vil nemlig bety at «League of Legends», «Fortnite» og «PlayerUnknown’s Battlegrounds» ikke får bli med, tre spill som eies av Alibabas største konkurrent: Tencent.