(PressFire.no): Sjansen for at du en eller annen gang har vært innom spill-i-nettleseren-giganten Kongregate er relativt stor.

Nå tar den Gamestop-eide giganten steget ut av nettleseren for å starte sin egen konkurrent til Steam – det vil si – de satser utelukkende på mindre spill.

Den nye satsingen, som er døpt Kartridge, vil nemlig spesialisere seg på mindre aktører – såkalte indiespill. Plattformen skal være planlagt for lansering sommeren 2018.

 

Spill deg til rabatt

Ifølge sjefen sjæl, Emily Greer, tar de med seg erfaring fra nettlesersatsingen inn i den nye plattformen.

- Vi har 120 000 spill på Kongregate. Vi vet hvordan vi skal forsikre oss om at de rette spillene bobler til toppen, sier hun til Polygon.

De skal også ha skreddersydd plattformen som en sosial opplevelse, i tillegg til å ha et belønningssystem hvor å oppnå visse ting i spillene gir deg tilbud og rabatter på andre spill.

For å bli attraktiv for utviklerne vil de ha en modell hvor de første 10 000 dollarene (rundt 80 000 kroner med dagens kurs) av salget går direkte til utviklerne. Deretter går 30 prosent til Kongregate.

 

«Owlboy» kan være aktuell for Kartridge-plattformen.
«Owlboy»-skaper svært positiv, mens «Teslagrad»-kollega er avmålt

Jo-Remi Madsen i D-Pad Studio, utvikleren av «Owlboy», reagerer svært positivt på nyheten om den nye plattformen.

- Jeg tror jeg tar kontakt med Kongregate med det samme, sier spillskaperen til PressFire.

Kollega i Rain Games, Peter Wingaard Meldahl, er ikke like hissig på avtrekkeren og påpeker at det finnes mange digitale butikker allerede.

- Kongregate er en større aktør, så det er mer enn en tilfeldig ny plattform. Men utenom tilbudet deres nå i starten om å gi omsetningen for å trekke inn noen spill, hvordan er dette annerledes enn for eksempel GOG, spør han.

- Vi må vente og ses. Om teknologien er god, så vil det fortsatt være opptil spillerne og dermed fansen av Kongregate å gjøre dette om til en suksess. Tradisjonelt er dette kanskje ikke gruppen som er mest vant til å bruke penger på spill, men bare tiden vil vise hvordan dette vil gå.

 

«Among the Sleep».
- Markedsdominansen til Steam er ikke sunn

Jon Cato Lorentzen i Krillbite påpeker at de har et godt forhold til Steam, men at de ønsker konkurranse velkommen.

- Selv om «Among the Sleep» er tilstede i mange salgsportaler på PC, så skjer 90 prosent av salgene via Steam.

- En så sterk markedsdominans er ikke sunt, slik det er nå er det veldig vanskelig for en indie å lykkes om man ikke når frem på Steam. Å ha flere ben å stå på og alternative salgsportaler der man får muligheten til eksponering og salg, er viktig, sier han og påpeker at det er aktuelt og uproblematisk for dem å legge spillet ut på en ny plattform.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer