(PressFire.no): Når Activision Blizzard nå setter to streker under regnskapet sitt, så legger de et rekordår bak seg.

I en informasjonsrunde til investorer kommer det fram at de har solgt innhold i spillene sine for svimlende fire milliarder dollar, eller over tretti milliarder kroner med dagens kurs.

 

Halvparten fra svensk selskap

Det inkluderer både mobilspill som «Candy Crush» og «Overwatch», hvor rundt halvparten skal komme fra den svenske mobilspilldelen King. Activision punget ut 50 milliarder for King i 2015, etter å ha ventet med å satse på mobilspill.

De fleste store Activision Blizzard-spill tilbyr i dag å kjøpe innhold i spillene, hvor det aller meste består av kosmetiske endringer eller sprays («Overwatch»).

 

Bråk rundt loot boxes

Såkalte loot boxes ble en av de mest diskuterte emnene i spillbransjen i fjor, hvor det i anledning «Star Wars Battlefront II»-lanseringen ble mye bråk rundt systemet i spillet. I hovedsak reagerte mange spillere på at det var mulig å betale for fordeler i spillet, som PressFires Erik Fossum i en kommentar kalte «historisk elendig»

Resultatet ble at Electronic Arts valgte å droppe hele systemet rett før lansering, men har bedyret at de de skal skru om på systemet og relansere det ved en senere anledning.

Electronic Arts kunne nylig også fortelle at de ikke har mista troen på mikrotransaksjoner. De tjener også svært mye på mikrotransaksjoner i via Ultimate Team-systemet i «Fifa»-serien.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer