Mandagsprat i uke tre, 2018

Har du spilt noe gøy i helga, o' kjære leser?

15. januar 2018 12:21
Whatever.

(PressFire.no): Jau jau jau, da var det mandag igjen da! En hard mandag, spør du meg.

I helga var det klart for den årlige «Spillprisen» her i Oslo. Det er der de norske spillutviklerne samles for å se på spillene som ble produsert her på bjerget året før, mens en jury drysser pokaler (i år var det kaktuser av en eller annen grunn) på de beste innen en rekke kategorier.

Du kan lese hvem som vant her.

Og som alltid når spillbransjen skal feire seg selv, så glir det litt utpå etterpå. Jeg har blitt for gammal for nachspill, men er fortsatt så dum at jeg drar på de, så søndagen gikk med til å drømme til tider uten hodepine og sliten kropp.

Perfekt ligge-på-sofaen-med-Switchen-og-spille-Stardew-Valley-tid, med andre ord! Damn, så avslappende det spillet er! Jeg har oppkalt alle husdyrene mine etter bridge crewet i Star Trek: The Next Generation. Det er ikke alle spill hvor jeg starter dagen med å melke Crusher, for å si det sånn.

Jeg fikk også endelig startet på «Black Mirror», og var akkurat passe forferdet over førsteepisoden til at jeg nok må se ferdig resten også.

Også har jeg sittet overraskende lenge og lest saksdokumenter fra da FTC gikk til sak mot Nintendo for prisfiksing i 1990. Det blir en interessant sak, håper jeg. Stoffet er konge som toalettmateriale, i hvert fall – jeg kan melde om at føttene dovnet vekk flere ganger.

Et par runder «PUBG» ble det selvfølgelig.
Her fra når spillet ikke lasta inn ting riktig.
Et par runder «PUBG» ble det selvfølgelig.
Her fra når spillet ikke lasta inn ting riktig.

Jarle var også på Spillprisen (sammen er vi ofte de awkwarde folka som sitter bakerst i rommet og ser på resten), så han har nesten ikke spilt noe. Blasfemisk!

- Jeg var på NM i Gameplay da, som var rett før Spillprisen. Det var ikke undertegnede, som sovnet på sofaen istedet. Oops.

For de uinnvidde: NM i Gameplay er en årlig spillmakerkonkurranse arrangert av NFI, hvor utviklere får forholdsvis kort tid til å lage et spillkonsept basert på et nøkkelord. Vinneren får hundre tusen kroner til videreutvikling.

- Det var noen skikkelig kreative konsepter basert på temaet «symmetri». Overraskende polerte konsepter med tilsvarende interessante visuelle uttrykk.

- Norske utviklere har begynt å bli skikkelig kompetente på nivå- og puzzledesign, og de har begynt å kle det i interessant art direction.

Du høres imponert ut?

- Synes det er like imponerende hvert år, spesielt hvor mye og bra ting de klarer å lage på så kort tid. I år så noen av dem ut som nesten ferdige spill.

Hva var det kuleste der?

- Synes alle de fire finalistene hadde noe interessant ved seg, men vinneren var definitivt verdig. Et spill jeg umiddelbart fikk lyst til å spille.

- Spillet til Tom-Ivar Arntzen var noe av det sprøere jeg har sett på en stund - «Superhot» møter «Portal» møter «Ikaruga», med en skummel kanin som boss... Playboy Bunny, faktisk.

Vinneren av konkurransen ble «Oneeno» fra Snega. Forhåpentligvis får vi se mer snart.

- I helgen oppdaget jeg også at det finnes en dokumentar om en fyr som finner et spilldesign han lagde som barn, og prøver å få lagd spillet som 30-åring. Den skal jeg se.

Ikke så mye spilling på oss som jobber med spilling, altså. Det er jo litt trist, men sånn erre noen ganger.

Så hva har du spilt, da?

UPDATE PÅ TING for de som bryr seg om sånt

I forrige uke lanserte vi vårt støtteprogram. Responsen har vært veldig hyggelig så langt, kanskje spesielt siden det satt litt langt inne å be om hjelp. Vi var vel kanskje litt redde for at ingen egentlig likte å lese PressFire, siden vi ofte skrive om «kjedelige» ting som politikk og forskning og sånt, og ofte kanskje er litt kritiske til spill.

Skulle du føle for å ta en interesse i oss, så har vi skrevet en forklaring her, og lagd et kult kodesystem for støtterne våre her.

Vi har trukket de første vinnerne blant de som støtter oss. Fem stykk vant «Owlboy» til pc, mens én heldig dude/dudinne vant et Cloud II-headset. Vi sender ut mail i løpet av dagen til de utkårede.

Vi skal også legge inn et par nye ting vi skal lodde ut til dere i dag, og vi kommer også til å legge inn betakoder og slikt etter hvert – for eksempel får vi en del betakoder til den kommende «World of Warcraft»-tilleggspakken snart. Det blir kult!

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3