ANAHEIM (PressFire.no): Til tross for at MOBA-sjangeren ble født i Blizzard-spillet «Warcraft 3», til tross for at det inneholder noen av tidenes mest populære spillfigurer, og til tross for allverdens Blizzard-sjarm og -magi, så ble aldri «Heroes of the Storm» den MOBA-dominatoren som Blizzard hadde håpet.

Det klarte aldri å riste de to ekstremt populære spillene «League of Legends» og «DOTA 2» av tronene sine.

Men «Heroes of the Storm» er likevel et artig spill, og på mange måter en mer tilgjengelig inngang til MOBA-sjangeren. Spillet har også levd godt på at Blizzard jevnt og trutt har sluppet nye kart og nye helter fra sitt gigantiske galleri av kjente og kjære figurer fra «Starcraft»-, «Warcraft»- og «Overwatch»-universene. Og «Lost Vikings», selvfølgelig.

Under Blizzcon 2017 var det nettopp dette som var forventet - én til to nye fanservice-helter, i tillegg litt flikking på spillet. Vi fikk to helter, og litt flikk – presentert i en storslått animasjonsfilm, så klart.

Men når disse heltene er Hanzo fra «Overwatch» og Alexstrasza fra «World of Warcraft», så treffer de også rett i hjertet hos Blizzard-fansen.

Vi måtte derfor tatt en prat med spilldesigner i Blizzard, Jade Martin, som designer helter for «Heroes of the Storm», og samtidig prøvekjøre de to heltene i noen intensive matcher mot datastyrte motstandere.

 

Jade Martin.
Foto: Kenneth Flage / PressFire.no

Dragene kommmer til «Heroes of the Storm»

Jade Martin er så klart ivrig på å fortelle om disse to nye heltene, og stuper rett i den gigantiske røde dragen Alexstrasza. Hun har en menneskelig form, men kan også forvandle seg til drage når situasjonen krever det.

Hun kommer inn som en support-helt som helbreder medspillere, men som likevel har noen triks som kan gjøre skade på motstanderne – noe annet ville vært rart når det er snakk om en flammesprutende drage.

- Hun er veldig unik i det at hun kan bruke sin egen helse til å helbrede sine allierte. Så hennes Q-egenskap, Gift of Life, tar en del av helsen hennes og gir den til en alliert. Så jo mer helse hun har, jo mer vil hun kunne helbrede, forteller Martin.

I tillegg kan hun bruke Abundance, som lager en sirkel som helbreder henne og medspillere, og Flame Buffet, som skader og treger ned motspillere.

I sin menneskeform både ser hun ut som og spiller som en litt kjedelig og tam support-helt – litt som en generisk prest-figur fra et hvilket som helst rollespill. Jeg klikker meg rundt bak de store medspillerne som kjemper i front, og helbreder litt og treger ned noen motspillere.

Det eneste som føles unikt er at jeg bruker min egen helse til å helbrede med, som jo kan by på litt stress når det butter imot. Samtidig er mengden jeg helbreder basert på hvor mye helse jeg har igjen, og jeg kan derfor bli helt ubrukelig på lavere helse.

Dette er derimot fort glemt når vi aktiverer spesialegenskapen hennes Dragonqueen, som forandrer henne til en gigantisk rød drage. Dette styrker alle egenskapene hennes og gir henne økt helse. Nå spruter hun også ild i en stor kjegle foran seg, som helbreder medspillere og skader motspillere.

- Dette er virkelig noe som kan snu en kamp. Om dere holder på å tape slaget kan du gå inn i drageform, som øker healingen din – siden healingen er basert på makshelsen din, sier Martin.

I tillegg kan du bruke Wing Buffet, som får Alexstrasza til blåse fiender bort med hennes mektige vinger – gjerne vekk fra viktige mål i spillet eller vekk fra våre egne tropper. Og gjerne viktigere føles hun vesentlig mer mektig og artig å spille.

 

Helbredende meteorregn

Alexstrasza har også to heroic-egenskaper som vi får velge mellom; Lifebinder og Cleansing Flame. Den første, Lifebinder, er en heal ment for ett mål, som balanserer helsen mellom henne og en alliert.

- Så når hun sikter på en alliert så vil de etter fire sekunder få samme helse som den helten med mest helse da. Dette kan virkelig snu en kamp, og det fungerer veldig godt i kombinasjon med Dragonqueen siden hun har veldig mye helse da, forklarer Martin.

Og han har sikkert helt rett. Det å balansere helsen mellom to helter på denne måten kan sikkert være stort i kampens hete, og antageligvis redde livet for Alexstrasza eller den andre helten i kinkige situasjoner.

- Så om du er virkelig flink så vil du vente til fienden er klumpet seg sammen, og regne ødeleggelse over dem mens du helbreder dine allierte. Fienden blir tvunget til å slå retrett fordi de får skade mens dine allierte blir helbredet. Unikt her er også at hun lander der hvor du har musen etter hun har skutt sitt siste av åtte skudd. Så du kan bruke den for å bevege deg veldig langt, sier Martin.

Det eneste problemet jeg har med henne i drageform er å faktisk gjøre jobben min med å helbrede, fordi jeg heller vil frem for å blåse ild på motstanderne hele tiden.

I tillegg må jeg nevne den nydelige designen og de fantastiske animasjonene som de har puttet på henne i drageform. De har klart kunststykket å få hun til å se ut som en mektig drage som labber rundt på arenaen, men samtidig er hun kompakt nok til at hun ikke stjeler for mye plass.

De har passet på å krølle halen hennes og brette inn vingene slik at hun ikke opptar for mye plass på kamparenaen.

 

Hanzo entrer arenaen

Den andre nye helten er som kjent Hanzo, som både ser ut som og føles som rollen i «Overwatch». Vi holder oss i utkantene av kampene, og plukker fiender med overraskelsesangrep. Som i «Overwatch» kan vi også lade og stramme buen manuelt før vi skyter.

- Med Q lader han buen, og jo lenger han holder buen strak, jo lenger går pilen. Og han kan holde den slik så lenge han vil, så han kan vente lenge, og så snart han ser en fiende så slipper han pilen mot den, forteller Martin.

Den neste egenskapen er Scatter Arrow, som kan treffe mange fiender samtidig.

- Hvis den ikke treffer terreng, så vil den bare treffe fienden én gang. Men om du spretter pilen mot terrenget så sprer den seg i fem piler. Og er du nærme nok til fienden så kan dette få en hagleeffekt, hvor de kan treffes av alle fem pilene. Og du kan jo se for deg den vanvittige skaden det gir, forteller Martin.

Min erfaring med Scatter Arrow var at det ofte var vanskelig å finne gode posisjoner hvor jeg fikk vinklet skuddene inn mot de jeg ville treffe. Men den var veldig effektiv i situasjoner hvor motstanderne holder seg i ro i et lite område, som når de tar over et mål eller angriper et tårn. Ellers var den veldig fin til å rydde i grupper av minions.

Den siste vanlige egenskapen er Sonic Arrow, som skyter en pil som avslører hva som skjer i området rundt pilen en stund. Treffer den en motspillet gjør den skade, og blir hengende igjen på spilleren så vi kan spionere på hvor han eller hun er.

 

Knusende Dragonstrike

Den første heroic-egenskapen hans er, selvfølgelig, Dragonsgtrike. Som i «Overwatch» sender Hanzo ut to spøkelsesdrager som spinner rundt hverandre og gjør stor skade i et langt område rett foran seg.

- Denne kan være knusende, og spesielt om du klarer å fange fienden i en trang korridor hvor de enten må løpe mot eller fra deg, og ta mye skade på veien, sier Martin.

Den andre er døpt Dragons Arrow, hvor du skyter en pil som seiler tvers over kartet. Om den treffer noen blir de og alle rundt de stunned.

- Enda en kul ting med den er at den forandrer stun-tiden og skaden i forhold til hvor langt pilen må gå før den treffer en fiende. Så dette kan være en veldig kraftig egenskap, sier Martin.

Hanzo har også en naturlig bevegelighet som gjør at han kan hoppe over terreng som vi normalt sett ikke kan bevege oss over, noe som gir gode muligheter til å gjøre noen spektakulære overraskelsesangrep.

Jeg trodde personlig at jeg kom til å spille han slik jeg har pleid å spille for eksempel Nova tidligere - holde meg litt anonym i bakgrunnen eller ute i skogen, for så å stupe inn og plukke kills fra lang avstand når sjansen byr seg.

Det at han kan hoppe over terreng som andre helter ikke kommer forbi taler i hvert fall for at han kan være en effektiv snikmorder som er kjapt inne med noen kraftige pilskudd, for så å rømme like kjapt igjen.

Men i praksis spilte mer som demonjegeren Valla eller Sylvanas, som jeg gjerne har vært mer aktiv med i linjene eller som en som står passivt bittelitt bak tankene og spre pilene mine over motstanderne. Men det kan jo bare være at jeg ikke har erfaringen som skal til for å spille han som en god snikmorder.

Mellom de to er det gjerne ikke overraskende at jeg ble mest engasjert av Alexstrasza. Det betyr på ingen måte at hun var den beste helten – jeg hadde ikke på langt nær nok tid til å bli god med noen av dem. Men hun var mest moro å spille, og gav meg en mer følelse av å styre rundt på et episk vesen heller enn en fotsoldat med bue.

Om dette blir helter som ofte blir rotert inn i matcher har jeg ingen forutsetninger for å si basert på det jeg fikk se. Men jeg tror de kommer til å bli hyppig valgt med en gang de rulles ut i hvert fall på grunn av den enorme fanbasen hver av dem har.

 

Reise og opphold betalt av Blizzard Entertainment.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer