(PressFire.no): Det var i forrige uke at Activision fikk godkjent et nytt patent med et system som er laget for å selge brukerne mer ting i spillene sine.

Der skisserte de systemer for å tilrettelegge spillet for å selge mer innhold i spillene sine. For eksempel hvordan de kan friste deg til å kjøpe utstyr de vet du er interessert, for så å finne spesifikke kamper hvor utstyret er spesielt nyttig.

De vil også kunne finne medspillere som er spesielt gode med et spesielt våpen, hvor du på den måten skal bli fristet til å åpne lommeboken.

I 2016 solgte Activision Blizzard småting i spillene sine for 3,6 milliarder kroner - det er mer enn en dobling fra året før.

Spillgiganten står blant annet bak «Destiny»-serien, «World of Warcraft», «Call of Duty», «Heroes of the Storm», «Hearthstone», «Diablo»-serien og «Overwatch» - alle er aktuelle kandidater for såkalte mikrotransaksjoner.

 

Bente Øverli.
Foto: Forbrukerombudet

Skjult reklame og manipulasjon?

Nestleder i Forbrukerombudet Bente Øverli forteller til PressFire at de jobber med at reklame og salgsteknikker som bakes inni innhold ikke skal villede eller på en urimelig måte manipulere forbrukerne.

- Selv om vi ikke har sett nærmere på det konkrete systemet det vises til, har det likhetstrekk med de samme teknikkene som vi har slått ned på når det gjelder skjult reklame og i-app-kjøp i spill som er rettet mot barn.

Hun påpeker videre at det ikke er i strid med loven å lage produkter som man har lyst til å bruke og kjøpe mer av.

- Men på den andre siden kan det reises spørsmål ved om slik markedsføring – for dét er det –  og det forhindrer forbrukerne fra å ta gjennomtenkte og informerte økonomiske valg.

- Barn og unge kan være en utsatt målgruppe, men alle forbrukere har sårbarheter som kan utnyttes for å få oss til å kjøpe mer av noe eller noe annet enn hva vi ville gjort ellers.

 

Følge med

Hun forteller også at de forventer at denne typen spørsmål blir viktigere og viktigere i tiden som kommer.

- Digitale salgskanaler tar i bruk stadig mer avanserte algoritmer på bakgrunn av data om oss som forbrukere, og med innsikt i hvordan vi forbrukere kan vi påvirkes til å velge å bruke penger.

Ifølge Øverli er det litt tidlig å si noe om lovligheten i dette, men Forbrukerombudet følger utviklingen og bruken av skreddersydde markedsførings- og salgsteknikker nøye.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer