(PressFire.no): I en ny rapport fra Digital River som om handler kapitalisering i spillbransjen kommer det fram at spillbransjen har gjort et stort byks ved å tenke nytt rundt betalingsmodellene.

Bransjen, som ifølge rapporten nå teller over 96 milliarder dollar i verdi, skal ha blitt tredoblet ved å gå fra enkeltkjøp til å selge spillene som en tjeneste – altså abonnement eller jevn strøm av nytt innhold.

 

Mer per bruker

Dermed tilpasser utgiverene og utviklerne seg og slipper færre spill til fordel for å holde spillerne engasjert over lengre tid med oppdateringer og utvidelser.

Det betyr også større inntekter per bruker. 

Ifølge rapporten forventes det at skiftet i modell vil omsetning per bruker vil vokse dobbelt så fort som resten av markedet.

 

«The Crew».
- Vi ser lidenskap og engasjement

En av dem som begynte å tenke på dette ganske tidlig var den franske spillgiganten Ubisoft.

Ubisoft skreiv i fjor en blogg om hva «spill som tjeneste» betyr for dem, hvor de mener det blant annet betyr å knytte sterkere bånd mellom selskapet og kundene.

Ifølge bloggen er ikke spillerne bare konsumenter lenger.

- Vi ser lidenskap og engasjement i spillsamfunnene, og vi gjør vårt beste for å imøtekomme dem. Vi leverer ikke bare et sluttprodukt til spillerne lenger, vi tilbyr en hel serie med tjenester før lansering, under lansering og etter lansering.

Det kommer i form av nytt innhold og andre utvidelser, i tillegg til hendelser i nettsamfunnet og muligheten til å bidra på utviklingen selv.

Ubsioft bruker selv «The Crew» og «Rainbow Six Siege» som vellykkede eksempler på «spill som tjeneste».

 

Digitale koder et problem

I rapporten til Digital River kommer også fram at pc-spillerne er treigere på avtrekkeren enn konsollspillerne – pc-spillerne venter i gjennomsnitt 21 dager før de kjøper innhold i håp om et mulig salg.

Digital River mener at dette også har åpnet opp for et marked for tredjeparts distributører som ser sin mulighet til å selge spill til rabattert pris – et marked som også er fullt av useriøse aktører og konkrete svindlere.

Dette markedet skal også ha blitt et større problem enn piratkopiering, skal vi tro rapporten. Problemet skal være at enkelte aktører sikrer seg koder ved kredittkortsvindel, for så å selge dem videre.

- Nå foretrekker utviklere piratkopiering kontra kredittkortsvindel, sånn at de ikke ender opp med negativ omsetning.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer