(PressFire.no): Det er i kjølvannet av Project Scorpio-avdukingen gjennom teknologisiden Digital Foundry at diverse utviklere i Microsoft-studio avslører sine tanker.

Der kommer det fram at The Coalition-utvikleren Mike Raynor, som blant annet jobber med «Gears of War», var litt skuffet over Xbox One.

 

Som pc

- Det føltes egentlig som om vi hadde tatt et steg tilbake. Jeg har sett den utvikle seg og hele tiden bli bedre etter lansering, men Project Scorpio er en glede å jobbe med, forteller han til Gamasutra.

Han forteller også at med Project Scorpio så må de tilnærme seg spillutvikling som på pc-plattformen, hvor spillmotoren må skalere til flere konfigurasjoner. Det vil finnes tre ulike Xbox-konsoller samtidig – Xbox One, Xbox One S (HDR) og konsollen som foreløpig går under kodenavnet Project Scorpio.

«Forza»-studioet skal ha begynt forberedelsene til Project Scorpio ved å utvikle for 4K på pc, for så å justere videre for den nye konsollen. Det begynte også ved å flytte fra Direct3D 11 til fordel for Direct3D 12.

Det kommer også fram at Turn 10 kunne tenkt seg en løsning i Project Scorpio som håndterte lyd, for å slippe å bruke prosessorkraft på lydene i bilene. Det har de ikke fått.

 

PS4 suksess hos utviklerne

Sony gikk på en liten smell med PlayStation 3, og gikk derfor også spesifikt ut til utviklere for å spørre om ønskeliste i sin nye konsoll.

Der var også pc-lignende utvikling et høyt ønske, noe PlayStation 4 har høstet godt av i ettertid.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer