«No Man’s Sky»-utviklerne: - Vi forventet 14 000 spillere samtidig

3. mars 2017 14:22

(PressFire.no): Det var i forbindelse med en paneldebatt i anledning Game Developers Conference i San Francisco denne uka at «No Man’s Sky»-utviklerne fortalte om lanseringen av spillet.

Der avslørte sjefen for selskapet, Sean Murray, at de var overhodet ikke var forberedt på det store trykket, rapporterer Ars Technica.

Fra «Foundation»-utvidelsen.

Var ikke forberedt på trøkket

Hello Games brukte «Far Cry: Primal» som målestokk på den digitale spillplattformen Steam. Ubisoft-spillet var en stor tittel, og hadde runder 14 000 spillere samtidig.

Faktisk skal de ha vært fristet til å estimere med rundt 3000 spillere samtidig – noe de hadde sett i indie-hitten «Inside». Sony skal imidlertid ha anbefalt Hello Games å forvente høyere, og derfor ble «Far Cry: Primal» målestokken.

Men slik gikk det ikke – spillet endte opp med 500 000 spillere samtidig, noe som naturligvis skapte utfordringer for personen som var ansvarlig for nettverksarkitekturen. Du leste riktig – personen.

Det viser seg at de hadde bare én person som hadde ansvaret for servere og nettverkskoden til spillet – og denne personen hadde i tillegg andre oppgaver.

Murray avslørte videre at rundt én prosent av disse hadde tekniske problemer med spillet, som ble rapportert tilbake til det lille spillstudioet.

- Det var på linje med spill jeg har lansert før, som «Burnout», men studioet var i en helt annen skala, skal Murray ha sagt.

- Det var langt utover noe jeg hadde opplevd før.

Ifølge Murray ble antallet tekniske problemer i pc-versjonen redusert til 0,01 prosent med den store Foundation-oppdateringen som kom i november. Disse skal stort sett være knyttet til de som spiller på maskiner som ikke møter systemkravene.

Oppretter «laboratorium»

Nå kunngjør Hello Games også at de oppretter en ny avdeling som skal fokusere på å eksperimentere med hvordan de kan sataskapt innhold basert på matematiske formler.

Den nye avdelingen blir døpt Hello Labs, og skal jobbe med både «No Man’s Sky» i tillegg til flere uannonserte prosjekter. I den anledning rekrutterer de nå nye utviklere som vil bidra.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3