Kina vil vite hvor sannsynlig spill-drops er

Utviklere må merke spillpakker.

9. desember 2016 12:59

(PressFire.no): Kinesiske myndigheter har sett seg lei på random drops i onlinespille, skal vi tolke nye lovgivninger innført i landet. Disse har blitt oversatt av en flittig NeoGAF-bruker, chillybright, her.

Det er kulturdepartementet i landet som har innført en lov som sier at spillutviklere fra nå av må vise sannsynligheten for drops i pakker du kan kjøpe i spill.

Dette vil da omhandle blant annet pakker med kosmetiske gjenstander. Tenk Skin case-er fra «CS:GO», Mastery Chests i «League of Legends», kortpakker i «Hearthstone», Loot Box-er fra «Overwatch» og FUT-pakker for «FIFA»-spillene.

For å utdype: I «Dota 2» får du for eksempel pakker med kosmetisk utstyr som KAN inneholde sjeldne (eller super-sjeldne) varianter. Hvor stor sannsynlighet det er for at du får disse er ikke angitt i selve spillet – men det må nå Valve endre på, i hvert fall i Kina.

Også spill som har crafting med sjansespill for hvilke gjenstander må nå merkes med akkurat hvor stor sjanse du har for å få hver enkelt ting.

Utviklere må i tillegg publisere ALLE resultatene ALLE brukerne oppnår når de åpner slike tilfeldige pakker, slik at myndighetene (eller andre) kan verifisere at reglene følges. Det blir mye data, gitt.

Så får vi se om utviklerne av de berørte spillene også innfører endringene for oss andre.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3