Utdanningsrådgiver: - «Minecraft» i skolen er tull

- Bruk bøker.

22. november 2016 12:44

(PressFire.no): Utdanningsrådgiveren Tom Bennet, som blant annet brukes som konsulent av den britiske regjeringen, har lite til overs for bruk av dataspillet «Minecraft» i skolen.

- Dette virker for meg som en ny gimmick som kommer i veien for at barna faktisk lærer.

- Å fjerne disse gimmick-aspektene fra utdanningen er en av de største oppgavene for oss lærere. Vi må tømme innsjøen for disse gimmickene, forteller han til avisen The Times.

Dette kommer i kjølvannet av at Microsoft i sommer lanserte en skreddersydd variant av det populære dataspillet nettopp for bruk i skolen.

Bennet spør om man egentlig trenger dette spillet.

- Finnes det noe billigere og bedre, som bøker, spør han videre.

- Ved å tilby et spill og en gimmick-aktig måte å lære noe på, risikerer du at barna fokuserer på feil ting.

Twitter påpeker Bennet videre at det ikke finnes noen vitenskapelig begrunnelse for å ta i bruk «Minecraft» i skolen.

Øystein Imsen.
Foto: Frauke Böttcher.

- Han vil aldri få vitenskapelig bevis

Her i Norge har flere skoler begynt å ta i bruk «Minecraft» i undervisningen, og Øystein Imsen fra Digitalpedagogene har også fungert som konsulent på den nye versjonen av spillet som er skreddersydd skoler.

Imsen synes det er rart at Bennet ber om bevis for effekt.

- Jeg ser at Bennett ønsker bevis for at det vi gjør med elevene fungerer. Det vil han aldri få, for uansett hva vi tror vi kan vite om testresultater, psykologi eller hvordan elevens hjerne fungerer - kan ikke noe av denne informasjonen fortelle oss hva læreren skal gjøre i klasserommet.

- Det er ingen kobling til praksis, for undervisning er et håndverk og en kunstform. Jakten på evidens går hinsides all fornuft, det er ikke alt her i verden som kan telles. Mine prosjekter med «Minecraft» selges ikke i løsvekt.

Han synes det er rart at Bennet kaller bruken av «Minecraft» i skolen som en gimmick.

- Etter å ha holdt på med «Minecraft» og gode faglige opplegg i fire år er det rart å høre en professor på andre siden av Nordsjøen mene at dette bare er en gimmick.

Videre påpeker han at det er flere trender som både har kommet og gått siden han begynte med spillet i undervisningen.

- Dette er ikke en av dem, mener han.

Han mener også at denne typen holdninger er kontraproduktivt.

- Når teknologifrelste og teknologihatere uttaler seg kategorisk uten interesse for skole eller elever. Det er enten salg av gimmicks eller billige akademiske poeng det handler om. Hvis man kunne få til en konstruktiv dialog mellom disse typene, kunne vi kanskje kommet oss videre fra skyttergravskrigen.

- Hvis argumentet er at tradisjonell undervisning gir bedre resultater, så er vi kommet såpass langt i Norge at vi vet bedre enn å stirre oss blinde på resultater fra nasjonale prøver. Vi vet hvor begrenset denne informasjonen er, og hvor lett det er å manipulere den.

- Framsynte skolefolk satser nå på ferdigheter som problemløsing, dybdelæring og samarbeid. Da er en «Minecraft»-server som regel et bedre verktøy enn juletentamen.

Tobias Staaby.
Foto: privat.
Tobias Staaby.
Foto: privat.

- Det kommer an på hvem som har rattet

Tobias Staaby, som bruker spill i undervisningen på Nordahl Grieg Videregående skole i Bergen, liker ikke at Bennet er kategorisk, men gir ham litt rett.

- Det å kategorisk hevde at «Minecraft» er en gimmick, faller på sin egen urimelighet, forteller Staaby til PressFire.

- Samtidig har han rett i at å bruke et spill kan ta bort fokus fra læringen; spill skal, som alle andre undervisningsverktøy, brukes med omhu. Med andre ord: spill kan fort bli en gimmick om spillet får for mye fokus og ikke settes i en faglig kontekst.

Staaby mener Bennet har feil oppfatning av hvordan spill bør brukes i undervisningen.

- Bennett er tilsynelatende av den oppfatning at læringen ligger i selve spillet. Dette er dessverre en veldig vanlig misforståelse om spill i skolen.

- Læringen ligger ikke nødvendigvis i selve spillingen, men i den interaksjonen som oppstår mellom spill, elever, lærere og fagstoff/lærebok/kildemateriale. Kort fortalt: Lærerens oppgave blir å fremme denne interaksjonen.

- «Minecraft» er både gimmick og verdifullt læringsverktøy, alt etter hvem som sitter bak rattet.

- Alle spill lærer deg noe. I det minste å spille selve spillet. Men når det gjelder faglig utbytte, er det greit å ha en lærer tilstede, som har kontroll både på spill og fag.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3