Legger ned upopulær modus i «League of Legends»

3-400 000 spillere rammes, men får plaster på såret.

11. februar 2016 12:52

(PressFire.no): I 2011 lanserte Riot en ny spillmodus for deres umåtelig populære «League of Legends».

Modusen, kalt «Dominion», var et slags svar til de som kanskje ikke giddet å spille en hel runde med det «vanlige» spillet, som ofte kan ta 45 minutter eller mer. 

Hovedforandringene var at alle heltene startet på nivå tre, mens du tjente både gull og erfaringspoeng mye kjappere. Resultatet var langt kjappere omganger på rundt 15 – 20 minutter.

I denne såkalte Capture and Hold-modusen, der spillerne slåss om å kontrollere områder av kartet, hadde i tillegg alle helter bedre fluktmuligheter, mindre dødtid og hele kartet var marinert i en konstant aura som ga alle ekstremt mye mana og liv.

Problemet var bare at veldig få likte «Dominion».

RIP Hide & Seek

I en post på hjemmesiden til spillet sier Riot at heller ikke de likte modusen til slutt.

Bare 0,5 prosent av brukermassen til «LoL» spiller «Dominion», noe som gjorde det veldig lite kostnadseffektivt for selskapet å bruke tid og ressurser på å oppdatere og balansere den.

Såpass lite oppdateringer kom til modusen at det tidvis har vært en ganske ubalansert meta å holde seg i.

Derfor tar Riot nå grep, og fjerner hele sulamitten den 22. februar. Også det eksklusive kartet «Crystal Scar» tar turen til evigheten.

- Det har blitt klart at alternative spillmoduser passer bedre til mindre tidsperioder, skriver Riot i en bloggpost om nedleggelsen.

De tar på seg skylden for at modusen har blitt som den er, og beklager til de som har lagt inn mye tid i den. De aller ivrigste får derimot et lite plaster på «LoL»-såret: Alle som har vunnet 100 kamper i modusen vil i løpet av de neste par ukene få et eksklusivt helteikon.

- Vi hadde kanskje greid å komme oss ut av den nedoverpekende spiralen med flere dedikerte ressurser [til modusen], men vi valgte «Summoner’s Rift» som kjernemodus i «League of Legends». Vi har alltid valgt å bruke ressursene på denne modusen, siden vi føler at det har vært med på å øke den generelle «League»-opplevelsen mer.

Det skal forøvrig nevnes at 0,5 prosent av brukerne fortsatt tilsvarer rundt 3-400 000 spillere, så noen er nok litt skuffet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3