(PressFire.no): Tradisjonelt sett har konkurranser i dataspill, såkalt e-sport, orientert seg rundt skytespill eller strategispill.
Pilspissens i det voksende e-sport-markedet er i dag er spill som «Counter-Strike: Global Offensive», «League of Legends», «Dota 2» og «StarCraft 2».
Sport inn i e-sport
Nå kommer også 2K Games – selskapet bak basketball-serien «NBA 2K».
De starter nå en egen konkurranse de har døpt Road to the Finals – hvor de legger 250 000 dollar, eller 2,1 millioner kroner med dagens kurs, på bordet.
– Nå som miljøet for konkurransespilling fortsetter å utvikle seg, passer «NBA 2K» naturlig inn i det voksende landskapet, forteller markedssjefen for «NBA 2K» Alfie Brody i pressemeldingen.
Spiller fram mot NBA-finalen
Konkurransen starter allerede 15. februar med 16 kvalifiseringsrunder hvor man må vinne minst fire kamper for å kvalifisere seg.
Vinnerne fra de 16 kvalifiseringsrundene på hver plattform (PlayStation 4 og Xbox One) møtes i sluttspillet 21. mai.
I sluttspillet møtes de 16 kvalifiserte hverandre i en turnering som blir en såkalt single eliminiation-turnering– som betyr at de får én sjanse og taperen må gå.
Seierherrene møtes til slutt under NBA-finalen i juni for å spille om de 2,1 milioner kronene.
«NBA 2K»-spillene har forøvrig blitt saksøkt for å portrettere spillernes egne tatoveringer.